A számottevő forgalombővülés ellenére a HungaroControl Európa egyik legpontosabban teljesítő szolgáltatójává lépett elő, a cég szakemberei jelentős mértékben mérsékelték a járatkéséseket tavalyhoz képest.
A HungaroControl forgalmi adatai szerint szeptember 30-ig összesen 950 926 járművet navigáltak a társaság légiforgalmi irányítói a hazai légtérben, ami 7,3 százalékos emelkedést jelent a 2024 azonos időszakában mért adatokhoz képest – közölte a vállalat, hozzátéve: a legkiemelkedőbb hónap augusztus volt, 137 374 repülőgéppel.
Az előrejelzések szerint az éves várható forgalom volumene elérheti az 1,2-1,3 millió légi járművet.
A forgalom 85 százalékát az átrepülő járatok adták, július második felétől szeptember közepéig naponta 4000 fölötti gépmozgásszámot kezeltek a távolkörzeti (ACC) irányítók.
A csúcsnap július 26. volt, amikor abszolút rekordnak számító 4356 repülőgép érintette a hazai légteret.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér esetében is két számjegyű forgalomnövekedésről számoltak be, és itt is megdőlt egy 19 éves csúcs: augusztus 3-án a közelkörzeti irányítók és a toronyban dolgozó szakemberek összesen 476 érkező és induló járat biztonságos közlekedését segítették a fővárosi légikikötőben.

A legfontosabb eredmény, amit az utasok is érzékelhettek, az a járatkésések drasztikus csökkenése volt: a HungaroControl 80 százalékkal kevesebb késést okozott 2025-ben, mint 2024-ben. Tavaly az összes kezelt járatra vetített átlagos késés több mint 3 perc volt, idén ez 0,6 percre mérséklődött.
A rekordforgalmú augusztusban pedig a tavalyihoz képest tizedannyi késés történt, így a magyar légiforgalmi szolgálat Európa egyik legpontosabban teljesítő szolgáltatójává vált.
A késések túlnyomó többségét – több mint 60 százalékát – az időjárási viszontagságok magyarázták, a nyári zivatarok miatt olykor légtérkorlátozásokat kellett bevezetni – emelte ki a HungaroControl. Mint hangsúlyozták, a késések csökkentése nem a repülésbiztonság rovására valósult meg, hiszen a vállalat repülésbiztonsági mutatói továbbra is kiválóak.
Turi Ferenc vezérigazgató szerint a rendkívüli eredmény elsősorban a légiforgalmi irányítók állhatatos és odaadó munkájának köszönhető, akik idén nyáron elképesztő munkabírásról adtak tanúbizonyságot, de természetesen az őket segítő műszakis és egyéb szakterületen dolgozó munkatársak is kivették a részüket ebből az óriási eredményből. Szavai szerint a HungaroControl megbecsültsége nemzetközi mércével is nagyot nőtt, minden fontos iparági szereplő elismerően beszél a vállalatról, amely ismét elfoglalta méltó helyét a vezető európai léginavigációs szolgáltatók körében.
Hozzátette, a nyári csúcsforgalomra való felkészülés keretében minden eddiginél több erőforrást mozgósítottak és biztosították a vállalat stabil működését. Emlékeztetett rá, hogy a HungaroControl jelentősen – közel 10 százalékkal – növelte az irányítói létszámot, így a megnövekedett kapacitásnak köszönhetően a tavalyi 6 helyett akár 9 szektor is párhuzamosan tudott üzemeltetni, ami nagyobb mennyiségű járatszám kezelését tette lehetővé. A kapacitásbővítést elsősorban saját képzéssel és külföldi irányítók toborzásával valósította meg a vállalat, de több magyar szakembert is visszacsábítottak.
A munkaerő-megtartásra is komoly hangsúlyt fektetett szavai szerint a HungaroControl, hiszen hosszú távú (2029-ig szóló) bérmegállapodást kötött a szakszervezetekkel. A humánerőforrás-fejlesztések mellett a Budapest Airporttal és a nemzetközi partnerekkel is szorosan együttműködött a HungaroControl annak érdekében, hogy a nyári csúcsforgalmat zökkenőmentesebben kezelje. Kiemelendő a BUD-dal való, eddig példátlanul szoros kooperáció és koordináció, ami a kialakított új stratégiai együttműködésnek köszönhető – emelte ki.

A sikerek mögötti további okok között említette, hogy a nyári időszakban napközben mindkét futópálya üzemelt, így nőtt a kapacitás és csökkentek a torlódások, a közös slotkezelés, a fordulóidők kamerás monitorozása és a valós idejű kommunikáció a földi kiszolgálókkal egyenletesebb menetrendet eredményezett. A légitársaságokkal és az Eurocontrol-lal folytatott rendszeres egyeztetések növelték a forgalom tervezhetőségét, a honvédséggel való együttműködés pedig rugalmasabb légtérhasználatot tett lehetővé.
Mint rámutatott, a szakmai innovációk, technológiai fejlesztések és a munkafolyamatok optimalizálása is hozzájárultak a kapacitásnövekedéshez, ilyen például a légtérszerkezet átalakítása (északkeleti szektor megnyitása), ami kiegyensúlyozottabb forgalmi terhelést eredményezett a szektorok között, illetve a megerősített reggeli műszakok és készenléti rendszer, ami a csúcsidőszakok forgalmának könnyebb kezelését tették lehetővé. Trui Ferenc vezérigazgató emlékeztetett arra is, hogy a csúcsidőszakban a HungaroMet meteorológusai is segítették a HungaroControl munkáját, hozzájárulva a sikerhez.



















