Az Emirates dubaji repülőtéren található cateringlétesítménye a legnagyobb a maga nemében, naponta átlagosan 220 ezer étel készül itt.

Minivasúton szállítják az ételeket tartalmazó kocsikat (forrás: Travel and Leisure)

Az Emirates Flight Catering elnevezésű egység 11 ezer dolgozója több mint száz légitársaság számára készít fedélzeti ételt, de ez nem minden: repülőtéri vendéglátóhelyek, várók, privát- és VIP-járatok számára is biztosítják az ellátást. 

A Travel&Living utazási magazin újságírója nemrégiben ebben a létesítményben járt, ahol azt követhette figyelemmel, hogy hogyan készül a fedélzeti étel.

A 174 ezer négyzetméteres épületben szinte minden automatizált: összesítve 4,2 kilométer hosszú, egysínű minivasúton szállítják az ételeket tartalmazó kocsikat (trolley), 2,4 kilométer hosszú szalag-rendszeren pedig a megtisztított eszközöket szállítják a konyhába, majd onnan a csomagoló egységekhez.

A létesítményben központi porszívó is helyet kapott, amelynek csőrendszere több mint 600 méter hosszú. Lássuk, hogyan készül a fedélzeti étel ebben az óriási üzemben!

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Felkészülés a munkára

A létesítmény működése szigorú higiéniai és biztonsági előírásoknak is megfelel, ami magában foglalja azt is, hogy az ott dolgozóknak a biztonsági ellenőrzés után kötelező speciális védőruhát, hajhálót és cipőt viselni.

A termelési területre belépéskor légzuhany-fülkén is át kell haladniuk, amely eltávolítja az olyan szennyeződéseket a dolgozók ruházatáról, mint például a por és a hajszálak. 

De nem csak a dolgozóknak kell áthaladni a biztonsági ellenőrzésen, hanem az élelmiszereknek is, mielőtt a raktárba kerülnek.

Eszközök tisztítása

Amint a létesítménybe kerülnek a légi járatokon alkalmazott ételkocsik, azonnal eltávolítják róluk a koszos edényeket és evőeszközöket, majd külön-külön mindent megtisztítanak. Ebben a létesítményben tisztítják a fedélzeti párnákat, takarókat is. 

Ételek elkészítése 

A létesítménynek három típusú konyhája van: nem csak a hideg- és meleg ételeket készítik külön konyhában, de a desszerteket és péksüteményeket is. 

A séfek a meleg ételeket 8 órával a járat indulása előtt készítik el, majd ezeket az elkészítés után meghatározott hőmérsékletre hűtik, a légiutas-kísérők pedig a járatokon újramelegítik légkeveréses sütőkben. 

A lefagyasztott élelmiszereket maximum 72 órán belül kell elfogyasztani, de ez általában 43 órán belül megvalósul.

Menü tervezése

Az Emirates havonta megújítja fedélzeti menüjét, együttműködve regionális partnereivel, hogy kifejezetten a különböző célállomásokhoz illeszkedő étlapot készítsen. A speciális hozzávalókat nyolc hónappal a menü indulása előtt szükséges megrendelni, így nem meglepő, hogy a légitársaság már a 2020-as menükön dolgozik. 

A turista osztály és a személyzet étkeztetése

Míg az első- és üzleti osztályon olyan kényes elkészítési módot igénylő húsokat is lehet rendelni, mint a steak, addig a turista osztályon ez nem lehetséges, helyette ragut vagy egyéb, egyszerűbben főzhető-süthető ételeket kapnak az utasok. 

A személyzetnek külön menüje van, amely többnyire előre elkészített élelmiszereket tartalmaz, mint például saláta vagy szendvics.

Desszertek

Az édességek szintén a bonyolultabban előkészíthető ételek közé tartoznak, mivel a bennük lévő zselatinnak köszönhetően csak 48 órán belül lehet elfogyasztani őket – és ebből 40 perc azzal telik el, hogy a létesítményből a repülőgépbe szállítják.

High-tech berendezések 

Az Emirates Flight Catering innovatív berendezéseket is használ: a vízsugaras vágó például nagy nyomású vízzel vágja fel az élelmiszereket az egységes méret és minimális hulladék érdekében. A szerkezet által kifejtett erő olyan nagy, hogy akár az emberi csontot is átvághatja.

A fedélzeti ételek előkészítése

A személyzet az előírásoknak megfelelően állítja össze a fedélzetre szánt csomagokat, amelyeket az ételes kocsikba helyeznek, majd az egysínű minivasúton továbbszállítják. Minden terméknek megvan a maga helye a kocsiban, 11 óra alatt 1000 kocsit töltenek meg előkészített fedélzeti étellel. 

Az előkészületekhez tartozik a fedélzeti evőeszközök tisztítása is: a személyzet 24 óra alatt több mint húszezer készletet tisztít meg itt. 

Utolsó simítások

Miután minden készen áll, az ételes kocsikat a szállítójárművekre teszik, amelyek aztán a repülőgéphez viszik őket. Az Airbus A380 óriási méretei miatt az Emirates speciális teherautót tervezett, amely csak ezt a repülőgéptípust szolgálja ki. 

Míg nekünk, utasoknak csupán 10-20 percbe telik elfogyasztani az ételt, a létesítményben dolgozóknak a fedélzeti menük előkészítése rendkívül hosszas folyamat, amely nagyfokú precizitást, csapatmunkát és folyamatos figyelmet igényel. 

Képek forrása: Travel and Leisure, a teljes cikk itt nézhető meg.