A legnevesebb cégek találhatók az Airline Ratings azon listáján, amelyen a legbiztonságosabb hálózatos és diszkont légitársaságokat sorolják fel, de akad néhány meglepetés is, leginkább azokat a cégeket illetően, akik lemaradtak a listáról.
Közzétette az idei évre szóló listáját az Airline Ratings, amelyen a legbiztonságosabb – és persze az ilyen szempontból a legkevésbé jól teljesítő – légitársaságokat sorolják fel. A szervezet honlapja szerint hatóságok és légiközlekedési szervezetek auditjai alapján dolgoznak, de figyelembe veszik az egyes cégek saját biztonsági adatait is az egytől hét csillagig kiosztható értékelésnél, ahol természetesen az utóbbi jelenti a legjobb fokozatot.
A húsz legbiztonságosabb hálózatos légitársaság (ábécé-sorrendben) :
- Air New Zealand
- Alaska Airlines
- All Nippon
- British Airways
- Cathay Pacific
- Emirates
- Etihad Airways
- EVA Air
- Finnair
- Hawaiian Airlines
- Japan Airlines
- KLM
- Lufthansa
- Qantas
- Royal Jordanian Airlines
- Scandinavian Airline System
- Singapore Airlines
- Swiss
- Virgin Atlantic
- Virgin Australia
Ami meglepő, hogy a listáról olyanok hiányoznak, mint a Qatar Airways, vagy az Egyesült Államok három nagy légitársasága, az American, a Delta és a United.
A Delta a tavaly ilyenkor közzétett ugyanilyen listán még rajta volt, helyette most az Emirates került be a jelek szerint.
Amint az Airline Ratings közlése is emlékeztet rá, a Qantas még mindig a világ legbiztonságosabbnak tartott légitársasága, a sugárhajtású korszak beköszönte óta, több mint hatvan éve egyetlen halálos balesete és gépvesztése sem volt.
A tíz legbiztonságosabb diszkont légitársaság (ábécé-sorrendben) :
- Aer Lingus
- Flybe
- Frontier
- HK Express
- Jetblue
- Jetstar Australia
- Thomas Cook
- Virgin America
- Vueling
- Westjet
Itt pedig szemet szúrhat, hogy például az Easyjet, a Ryanair vagy a Wizzair, de a Norwegian és az amerikai Southwest sem szerepel a listán.
Az Airline Ratings arra hívja fel a figyelmet, hogy a listára felkerült légitársaságok mind teljesítették az IATA szigorú biztonsági auditja, az IOSA követelményeit. Az IATA-auditot pedig a már említett Qatar Airways és a Wizzair is teljesítette, a szervezet honlapja szerint csak 2019-ben jár le a regisztrációjuk.
A közzétett lista alatti kommentben az Airline Ratings egyik munkatársa a Qatar hiányáról azt írta: az ICAO országokat auditáló biztonsági listáján Katar nem érte el a megfelelő szintet, a légitársaság ezért nem szerepel a listán.
A Wizz Air pedig lapunkkal azt közölte: a 7 csillagos maximális értékelés úgy áll össze, hogy 5 csillagot kaphat maga a légitársaság, és kettőt az az ország, amelyben regisztrálták – ezt a módszertant az Airline Ratings egyébként nem részletezte, és így válik világossá a fentebbi komment is. A légitársaság szerint a biztonságukat a legmagasabb, 5 csillagos értékeléssel ismerte el a szervezet, amely a biztonsági innovációt, az üzemeltetési kiválóságot és a flottát veszi figyelembe.
E szerint tehát bár a Wizz elérte a maximális pontszámot, Magyarország nem, ennek oka lehet a légitársaság jelzése szerint, hogy például a repterek számát is figyelembe veszik.
A Wizz Air is emlékeztet arra, hogy 2016 óta a rendelkeznek a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) üzemeltetés-biztonsági auditjának (IOSA) regisztrációjával, ami a légiközlekedési iparág legmeghatározóbb biztonsági elismerése.
Az Airline Ratings közleménye szerint figyelembe veszik, hogy minden egyes légitársasággal történnek kisebb-nagyobb incidensek, amelyek általában nem az üzemeltetés következményei, hanem műszaki hibákból erednek. Ezért az Airline Ratings nem vesz mindent egy kalap alá a felmérésében.
A szervezet megnevezte az egycsillagos, tehát a legkevésbé biztonságos tíz légitársaságot is: Air Koryo, Bluewing Airlines, Buddha Air, Nepal Airlines, Tara Air, Trigana Air Service és Yeti Airlines.