Az Európai Bizottság a napokban kiadott egy közleményt, amelyben pontosítja a légi utasok jogait a koronavírus-járvány idején. Nézzük a részleteket!
A koronavírus-járvány a közlekedési ágazatot erőteljesen sújtja, főként az egyes hatóságok elszigetelési intézkedései miatt, mint például a beutazási korlátozások vagy a karantén övezetek létrehozása. Az utasok és a légitársaságok számára is rendkívüli helyzet állt elő a járattörléseknek, késéseknek, vagy akár önkéntes lemondásoknak köszönhetően.
Az EC 261/2004 rendelet az összes Európai Uniót, Svájcot, Norvégiát és Izlandot érintő légi járat esetén továbbra is alkalmazandó.
A közlemény nyomatékosítja, hogy járattörlés esetén az utasnak joga van választani a pénzvisszatérítés és a repülőjegy átfoglalása között, a légitársaság nem kötelezheti egyikre sem.
A légitársaságok sok esetben nem tudják közeli időpontban induló járatra átfoglalni az utast a bizonytalan körülmények miatt, mint például országhatárok lezárása, ezért sok esetben ajánlott inkább a pénz-visszatérítést választani.
Amennyiben az utas külön foglalta az oda- és visszautat és a légitársaság csak az egyik utat törli, csupán azt köteles visszatéríteni. Amennyiben egy foglalás alatt van az oda- és visszaút és a légitársaság csak az odautat törli, szintén a már említett lehetőségeket kell felajánlania: a repülőjegy teljes árának visszatérítését vagy átfoglalást.
Az elmúlt napokban számtalan panasz keringett a közösségi médiában a pórul járt utasoktól, akiknek a légitársaság nem törölte járatát, azonban az országhatárok lezárása, beutazási korlátozások miatt nem léphetnek be az adott ország területére. Az EU utasjogi szabályozása sajnos nem tér ki az ilyen esetekre, de érdemes igényelni a jegyár visszatérítését a légitársaságtól.
Az, hogy jár-e pénzvisszafizetés vagy átfoglalás önkéntes lemondás esetén, a repülőjegy rugalmasságának mértékétől és a légitársaság feltételeitől függ. A járvány miatt kialakult helyzet miatt a legtöbb hagyományos és diszkont légitársaság is rugalmas feltételeket vezetett be, utazási vouchereket vagy ingyenes átfoglalást ajánl az utazást önként lemondó utasoknak. Sok hagyományos légitársaság mellett még a Ryanair és az Easyjet is így jár el, talán az egyedüli nagyobb kivétel amelyik ilyen esetekben „lenyeli” az utasok pénzét, az a Wizz Air.
A rendelet ugyanakkor azt is tisztázza, hogy amennyiben a járatot törölte a légitársaság, de nem ajánl fel pénzbeli visszatérítést, csupán utazási vouchert, az utasnak akkor is joga van pénzbeli visszatérítést igényelni utazási kupon helyett.
A közlemény kitér arra, hogy amennyiben a légitársaság törli a járatot és az utast átírja a lehető legközelebbi időpontban induló járatra, a várakozási idővel arányosan köteles ellátást és frissítőket biztosítania, szükség esetén pedig a szállást és a szálláshelyre való eljutást is fizetnie kell. Ha az utas inkább a repjegy árának visszaigénylése mellett dönt vagy egy távolabbi időpontban induló légi járatra íratja át magát, megszűnik a légitársaság kötelezettsége az utas ellátására vonatkozóan.
Végül pedig a közlemény azt is tisztázza, hogy a koronavírus-járvány miatti helyzetből adódó járattörlés (pl. országhatárok lezárása miatt vagy személyzet egészségének megőrzése érdekében törölt járat) vis majornak számít, így a pórul járt utas nem jogosult kártérítésre, csupán a repülőjegy árának visszatérítésére vagy átfoglalásra.
Koronavírus: járattörlés vagy önkéntes útlemondás esetén mit tehetünk?