Airbus A330neo típusokra kötött vásárlási szándéknyilatkozatot az Arkia Israel Airlines. A légitársaság ezzel Izraelből elsőként rendelt szélestörzsű Airbust, a közel-keleti térségben pedig az új generációs A330neo indítójává lépett elő. Mindeközben az El Al is flottamodernizáción, új gépek beszerzésén gondolkodik.

Airbus A330-900neo Arkia látványterv. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Airbus A330-900neo Arkia látványterv. (Forrás: Airbus)
Arkia A330-900neo másik szögből. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Arkia A330-900neo másik szögből. (Forrás: Airbus)

Négy darab új hajtómű opciós A330neo-ra kötött vásárlási szándéknyilatkozatot az Arkia. Izrael második legnagyobb légitársasága a nagyobb, A330-900-ast választotta hosszú távú járatüzemeltetési terveinek megvalósításához. A szerződés kiemelt jelentősége, hogy az Airbusnak először sikerült szélestörzsű típust értékesítenie Izraelben, eddig ugyanis a piacot a Boeing nagygépei uralták.

Az Arkia először a 2012-es Farnborough légi szalonon rendelt magának neo-szériás Airbust, akkor négy darab A321neo-ra aláírva szerződést, amivel kapcsolatban az Airbus külön is hangsúlyozza, az azonos alapú rendszereknek köszönhetően a pilóták és a mérnökök rövid időn belül az A330neo-ra is megszerezhetik jogosítványaikat, így nemcsak a járatok üzemeltetésében, hanem a műszaki-karbantartó háttér biztosításában is előnyössé téve a választást.

A hosszú távú járathálózat felállításában az Arkia kulcsszerepet szán az A330-900-asnak, amelynek fedélzetén már negyedik generációs, Wi-Fi internetet és GSM kapcsolatot egyidejűleg is lehetővé tevő szórakoztató rendszer áll rendelkezésre. Lévén, hogy egyelőre csak szándéknyilvánításról van szó a légitársaság a kabinkonfiguráció részleteit nem közölte, számítógépes látványterv is bizonyára annak örömére készült, hogy ez az első izraeli rendelés európai szélestörzsűre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Arkia flottája jelenleg mindössze kilenc repülőgéppel működik. Az öt darab turbolégcsavaros ATR 72-es mellett két darab Boeing 757-300-as és két darab Embraer E-Jet teljesít szolgálatot. A leendő szélestörzsű gépparkot színesíti, hogy az Arkiának négy darab Boeing 787-9 Dreamlinerre is van rendelése, amelyek várhatóan 2017-től érkeznek a flottába. Az Airbus ugyancsak 2017-re ígéri az A330neo bevezetését, de azt, hogy az Arkia mikor kapná meg első gépeit most még nem tudni.

A kétféle teljesítményváltozatban kínált A330neo-családra a program tavaly nyári indítása óta 7 ügyféltől összesen 120 megrendelést tart számon az Airbus. A két legnagyobb vevő eddig az AirAsia X 55 géppel, valamint az amerikai Delta Air Lines 25 géppel. A többség a hosszabb törzsű A330-900-ast választotta, A330-800-asra még csak két légitársaság, a Hawaiian Airlines és a TransAsia Airways írt alá rendelést, összesen tíz darabot.

Az El Al is vizsgálja az A330-ast

Az El Al utoljára 2012-ben rendelt Boeing-gépet, amikor további két B-737-900ER-re szerződött. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Az El Al utoljára 2012-ben rendelt Boeing-gépet, amikor további két B-737-900ER-re szerződött. (Fotó: Boeing Company)

Az Arkia bejelentésével szinte egy időben kapott szárnyra a hír miszerint az El Al, Izrael elsőszámú légitársasága is a hosszú távú járatainak teljesítésére alkalmas géppark fejlesztési lehetőségeit vizsgálja, a kiöregedőben lévő típusainak cseréjét számításba véve.

Az El Al flottájában 21 darab Boeing 737NG (Next Generation) mellett 7 darab Boeing 747-400-as és 6-6 darab megnövelt hatótávú Boeing 767-300ER, illetőleg 777-200ER típus áll rendelkezésre, amelyek közül elsősorban a 767-esek leváltása van napirenden, lapértesülések szerint az Airbus A330-as gépcsaládot, valamint a Boeing 787-es Dreamlinert versenyeztetve.

Mivel az El Al hagyományosan Boeing-üzemeltető, szoros üzlet-partneri viszonyt ápol az amerikai repülőgépgyárral nagyon valószínű, hogy végezetül a 787-esre esik a választás, már csak a flotta homogenizáció fenntartása érdekében is, de az sem kizárt, hogy az Airbus annyira kedvező ajánlattal áll elő, hogy hamarosan egy újabb izraeli megrendelésről adhatnak hírt.

Cikkajánló Boeing 767-es a ferihegyi éjszakában

2013 júliusában az El Al éjszakai budapesti járatának vendégei voltunk.

A Boeing 767-300ER típusú repülőgéppel üzemeltetett járat kiszolgálását az izraeli légitársaság meghívásának köszönhetően testközelből nézhettük végig és fedélzeti sétára is sor került.

A típus történetével és fotókkal illusztrált cikkünkben bemutatjuk az El Al Boeing 767-esét.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!