Airbus A330neo típusokra kötött vásárlási szándéknyilatkozatot az Arkia Israel Airlines. A légitársaság ezzel Izraelből elsőként rendelt szélestörzsű Airbust, a közel-keleti térségben pedig az új generációs A330neo indítójává lépett elő. Mindeközben az El Al is flottamodernizáción, új gépek beszerzésén gondolkodik.
Négy darab új hajtómű opciós A330neo-ra kötött vásárlási szándéknyilatkozatot az Arkia. Izrael második legnagyobb légitársasága a nagyobb, A330-900-ast választotta hosszú távú járatüzemeltetési terveinek megvalósításához. A szerződés kiemelt jelentősége, hogy az Airbusnak először sikerült szélestörzsű típust értékesítenie Izraelben, eddig ugyanis a piacot a Boeing nagygépei uralták.
Az Arkia először a 2012-es Farnborough légi szalonon rendelt magának neo-szériás Airbust, akkor négy darab A321neo-ra aláírva szerződést, amivel kapcsolatban az Airbus külön is hangsúlyozza, az azonos alapú rendszereknek köszönhetően a pilóták és a mérnökök rövid időn belül az A330neo-ra is megszerezhetik jogosítványaikat, így nemcsak a járatok üzemeltetésében, hanem a műszaki-karbantartó háttér biztosításában is előnyössé téve a választást.
A hosszú távú járathálózat felállításában az Arkia kulcsszerepet szán az A330-900-asnak, amelynek fedélzetén már negyedik generációs, Wi-Fi internetet és GSM kapcsolatot egyidejűleg is lehetővé tevő szórakoztató rendszer áll rendelkezésre. Lévén, hogy egyelőre csak szándéknyilvánításról van szó a légitársaság a kabinkonfiguráció részleteit nem közölte, számítógépes látványterv is bizonyára annak örömére készült, hogy ez az első izraeli rendelés európai szélestörzsűre.
Az Arkia flottája jelenleg mindössze kilenc repülőgéppel működik. Az öt darab turbolégcsavaros ATR 72-es mellett két darab Boeing 757-300-as és két darab Embraer E-Jet teljesít szolgálatot. A leendő szélestörzsű gépparkot színesíti, hogy az Arkiának négy darab Boeing 787-9 Dreamlinerre is van rendelése, amelyek várhatóan 2017-től érkeznek a flottába. Az Airbus ugyancsak 2017-re ígéri az A330neo bevezetését, de azt, hogy az Arkia mikor kapná meg első gépeit most még nem tudni.
A kétféle teljesítményváltozatban kínált A330neo-családra a program tavaly nyári indítása óta 7 ügyféltől összesen 120 megrendelést tart számon az Airbus. A két legnagyobb vevő eddig az AirAsia X 55 géppel, valamint az amerikai Delta Air Lines 25 géppel. A többség a hosszabb törzsű A330-900-ast választotta, A330-800-asra még csak két légitársaság, a Hawaiian Airlines és a TransAsia Airways írt alá rendelést, összesen tíz darabot.
Az El Al is vizsgálja az A330-ast
Az Arkia bejelentésével szinte egy időben kapott szárnyra a hír miszerint az El Al, Izrael elsőszámú légitársasága is a hosszú távú járatainak teljesítésére alkalmas géppark fejlesztési lehetőségeit vizsgálja, a kiöregedőben lévő típusainak cseréjét számításba véve.
Az El Al flottájában 21 darab Boeing 737NG (Next Generation) mellett 7 darab Boeing 747-400-as és 6-6 darab megnövelt hatótávú Boeing 767-300ER, illetőleg 777-200ER típus áll rendelkezésre, amelyek közül elsősorban a 767-esek leváltása van napirenden, lapértesülések szerint az Airbus A330-as gépcsaládot, valamint a Boeing 787-es Dreamlinert versenyeztetve.
Mivel az El Al hagyományosan Boeing-üzemeltető, szoros üzlet-partneri viszonyt ápol az amerikai repülőgépgyárral nagyon valószínű, hogy végezetül a 787-esre esik a választás, már csak a flotta homogenizáció fenntartása érdekében is, de az sem kizárt, hogy az Airbus annyira kedvező ajánlattal áll elő, hogy hamarosan egy újabb izraeli megrendelésről adhatnak hírt.
2013 júliusában az El Al éjszakai budapesti járatának vendégei voltunk.
A Boeing 767-300ER típusú repülőgéppel üzemeltetett járat kiszolgálását az izraeli légitársaság meghívásának köszönhetően testközelből nézhettük végig és fedélzeti sétára is sor került.
A típus történetével és fotókkal illusztrált cikkünkben bemutatjuk az El Al Boeing 767-esét.