A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint az idei év első hónapjában globálisan nézve az áruszállítás visszaállt a 2019-es szintre, sőt kissé meg is haladta azt. Az utasszállítás teljesítménye azonban még rosszabb lett, mint volt.
Brian Pearce, az IATA vezető közgazdásza videokonferencián azt mondta, 2019 januárjához képest az idei azonos időszakban világszerte, átlagosan 1,1 százalékkal nőtt a cargo-tevékenység árutonna-kilométerben mért teljesítménye, az igény jelentősen emelkedik a légi fuvarozás iránt.
Európában januárban 0,4 százalékkal maradt el a szektor teljesítménye.
A kapacitások azonban továbbra is jelentősen elmaradnak a két évvel korábbihoz viszonyítva, mivel az utasszállító járatok kiesése miatt ezek belly cargo kapacitása szinte teljesen hiányzik. A felkínált kapacitás egyelőre 20 százalékkal kevesebb, mint 2019 azonos időszakában.
Bár arra volt példa, hogy a cargo-üzletág húzott ki a veszteségességből egy légitársaságot, általában ez nem jellemző.
Ennek oka, hogy az áruszállítás a járvány előtt a teljes bevétel mindössze 10-15 zázalékát adta – hívta fel a figyelmet Brian Pearce.
Ebben a helyzetben legfeljebb a készpénzállomány megőrzésében tud segíteni a kapacitáshiányból fakadóan felértékelődő áruszállítás, de arra nem lehet számítani, hogy csak emiatt egy cég túléljen.
Már csak azért sem, mert eközben az utasforgalom helyzete januárban tovább romlott: az adatok szerint értékesített utaskilométerben mérve 72 százalékkal volt kevesebb a 2019 januárihoz viszonyítva.
Ennek legfőbb oka, hogy a kínai belföldi járatok is elmaradtak, az országon belüli forgalom 47, a nemzetközi 85 százalékkal volt alacsonyabb, mint két évvel ezelőtt.