Januártól felfüggeszti a 737 MAX-ok gyártását a Boeing, miután a típus újbóli engedélyeztetése a vártnál tovább tart. Szakértők szerint márciusnál korábban nem szállhat fel újra a típus.
A Boeing vezetői a cég chicagói központjában kétnapos tanácskozás után döntöttek a gyártósor ideiglenes leállításáról, a hírre jelentősen csökkent a társaság részvényeinek értéke. Arról a Boeing közleménye nem tett említést, hogy a gépek összeszerelése meddig szünetel, korábbi információk szerint az engedélyek megadásáig nem kezdődik újra a gyártás.
A Boeing közleménye kiemeli, hogy a repülési tilalom elrendelése óta közel 400 repülőgépet gyártottak le a MAX sorozatból. A mostani döntést egyebek mellett azért hozta meg a vállalat vezetése, mert a tárolt példányok mielőbbi átadása (ha meglesznek a hatósági engedélyek) fontosabb, mint az újabb 737 MAX-ok legyártása.
A bejelentés előtt a Reuters hírügynökségnek több beszállító is jelezte, hogy a gyártás leállítására készül a Boeing, bár volt, akitől a munka folytatását kérték, hogy az újraindulás zökkenőmentesebb legyen.
A beszállítók egyébként eddig nem sokat érezek a típussal kapcsolatos zűrökből, mivel a Boeing tőlük 52 gépes havi gyártási rátának megfelelő részegységet kért, bár a Boeing maga egy ideje már csak 42 darab 737-est szerelt össze havonta. Leginkább a törzseket előállító Spirit Aerosystems, a Safran és a mérnöki szolgáltatásokat nyújtó Senior Plc. érintett a Reuters összesítése szerint.
A The Seattle Times azt írta a leállással kapcsolatban: a Boeing mindent megtesz azért, hogy a Seattle-től délre lévő rentoni 737-végösszeszerelő üzemből a legkevesebb embert kelljen elküldenie.
A Boeing közlése szerint nem lesznek elbocsátások.
Tervek vannak arról, hogy 12 ezer dolgozót a környék más Boeing-gyáraiba helyeznének át (Rentonon kívül Boeing Fielden és Everettben van még üzem), de ennyi embert ezek az egységek sem képesek felszívni.
Steve Dickson, az FAA vezetője a múlt heti szenátusi meghallgatásán azt mondta, ebben az évben már biztosan nem adják ki a 737 MAX új légialkalmassági engedélyét, később hivatalnokok február közepét, legújabban pedig már március elejét jelölték meg, mint visszatérési dátumot. Ez utóbbi esetben a legutóbbi, Ethiopian-katasztófa egyéves évfordulója körül szállhatnak fel a Boeing új generációs keskenytörzsű gépei.
A típusváltozat két legfőbb amerikai üzemeltetője, a Southwest és a United nemrég márciusig vette ki a menetrendből a 737 MAX-okat. Ismert: a gép repülési tilalmának feloldása után több hónap is eltelhet, amíg újra kereskedelmi forgalomba állnak a gépek a szükséges felkeszülés, például a pilóták képzése miatt, a Boeingnek pedig évekbe telhet, amíg a már legyártott példányokat átadja üzemeltetésre.