Nemrég merült fel az ötlet, hogy a légvédelmi készenléti szolgálat, tehát a készenléti Gripenek géppár riasztási költségeit, ha az elfogás „vaklárma” miatt történt, megtéríttessék annak felelőseivel. Az eljárásrendet bevezető kormányrendelet jövőre lép hatályba.
A november 29-én megjelent 188. Magyar Közlönyben hivatalosan is kihirdetésre került 221/2018. számmal a kormányrendelet, amelynek értelmében január elsejétől fizethet a légijármű üzembentartója, ha szabályszegés miatt riasztották gépére a magyar vadászgépeket.
A rendelet és a költségtérítés koncepciója az Európai Unióban példátlan.
A rendelet szövege alapján 2019 január 1-től ha „vaklárma” miatt, tehát valós veszélyhelyzet fennállása nélkül, a légiközlekedésre vonatkozó szabályok megszegése miatt kell az MH. 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis légvédelmi készenléti szolgálatának felszállnia, a költségek az adott légijármű üzembentartóját terhelik.
A riasztási költség címszó alatt a rendelet a vadászgépek üzemanyagköltségét érti.
A leggyakoribb eset, amikor egy repülőgép személyzete figyelmetlenségből, vagy egyéb okból (pl. elalvás) nem létesít rádiókapcsolatot a magyarországi polgári légiforgalmi irányítással, de a belépést követően a repülési tervben megadott útvonalon tovább repül hazánk légterében.
Ilyenkor a Gripenek elfogják, és azonosítják a repülőgépet és kikísérik az ország légteréből. Az elfogás után az esetek többségében a rádiókapcsolat helyreáll a légiforgalmi irányítással.
Ennek költségei januártól kiszámlázhatóak a légitársaság részére.
A meghatározott eljárásrend szerint, a légiközlekedési hatóság megállapítja a szabályszegés tényét, ezt követően pedig a katonai légügyi hatóság dönti el, hogy valóban emiatt került-e sor a légvédelmi készenléti szolgálat riasztására.
Amennyiben igen, úgy a döntés végrehajtását a Honvédelmi Minisztérium rendeli el. A 188. Magyar közlöny benne a rendelet teljes szövegével itt érhető el.