A LOT Budapestről májustól közlekedő transzatlanti járatainak indulása előtt leteszteltük a Premium Economy osztályt a légitársaság Boeing 787-8 Dreamlinerén. A LOT első 787-9-es Dreamlinerének átadására a lengyel légitársaság Varsó-New York (Newark-Liberty) járatán a prémium turista osztályon utaztunk. Tapasztalataink szerint a kényelem garantált, a szórakozás viszont kevésbé, de ettől még az ár/érték aránya verhetetlen.
A magyar piacon a lengyel légitársaság 8-as Dreamlinerei hamarosan napi vendégek lesznek a közvetlen New York-I és chicagói járatoknak köszönhetően. Ha a közvetlen tengerentúli járatokat nézzük, akkor a LOT kabinterméke kimagasló szolgáltatást nyújt Budapestről, de a nagy hálózatos légitársaságokkal szemben vannak kisebb hátrányai.
A kabin kialakítása kellemes, tágas, a felhasznált anyagok jó minőségűek, bár kicsit egyszínűek. A Dreamliner sajátja, hogy óriási ablakai vannak, amelyek ebben az esetben is rendkívül jót tesznek a térérzetnek, nappali járat esetén pedig rengeteg fényt engednek be a kicsit egysíkú kabinba. Sötétítésük elektronikus és központilag is szabályozható.
A repülőgépek közül elsőként a Dreamliner nem a hajtóművekből, hanem közvetlenül szívja be a levegőt, ennek köszönhetően a minősége sokkal jobb, nincsenek kellemetlen szagok. A légnyomás és a páratartalom a szokásosnál magasabb, így sokkal közelebb van a földfelszínihez, ezért a repülés nem annyira fárasztó, és ez egy 8 órás út után nagyon fontos tényező.
A prémium turista osztályon a LOT 21 ülést biztosít a 8.as és a 9-es Dreamlineren 2-3-2 konfigurációban, előbbinél 32, utóbbinál 36 hüvelyk az ülések közti távolság. Ez a gyakorlatban a turistához képest fejedelmi lábteret, kényelmes, fotelszerű üléseket és teret jelent. Az ülés elfoglalásakor a LOT becsomagolt takaróval és párnával, fülhallgatóval, fél liter ásványvízzel, valamint egy zoknit, fogkefét, fogkrémet, szemfedőt és füldugót tartalmazó kényelmi csomaggal fogad.
A székek szövet borításúak, a fedélzeti szórakoztató rendszer kijelzője, és a kihajtható asztal a karfákba van süllyesztve. Minden széknél található áramforrás, USB-csatlakozó és AUX kimenet a fülhallgatóknak. Az egyetlen probléma ezekkel a csatlakozókkal, hogy a középső kartámasz elülső részén vannak, így az előttünk lévő üléstől nagyon nehezen hozzáférhetőek, és elsőre nem is látni, hogy melyik csatlakozónak hol van a helye.
A kihajtható asztal két panelból áll, amelyek nem kerülnek teljes síkba, emiatt egy laptop elhelyezésével bajlódni kell egy kicsit, ha stabilan akarjuk tartani. A középső kartámasz elég nagy méretű lett, emiatt a belső ülések megközelítése kicsit nehézkes, ha az előttünk lévő szék támlája hátra van döntve akkor csak a folyosókapcsolatos székeken átmászva lehet ki-, vagy bejutni.
A székek a régi business osztályú ülések. Háttámlájuk nagy ívben, lábtartójuk felfelé állítható, de utóbbi függőleges helyzetben némileg csökkenti a szék alatti lábteret. A támla és a tartó mechanikusan állítható, kezelője a szélső kartámaszon van, alaphelyzetbe állítását lábbal kell megoldani: vissza kell lökni a helyére.
A fedélzeti szórakoztató rendszer távirányítója a középső kartámaszban van, kialakítása a mindenhol megszokott formátumú: elülső részén az IFE kezelői, a fej feletti lámpa ki- és bekapcsoló gombja, a stewardess hívó, a másik oldalán pedig a játékok vezérlője és egy billentyűzet található.
A IFE rendszer tudása a LOT Dreamliner prémium turista osztály Achilles ina. A kijelző mérete és felbontása a 8-asokban a nagy átlagba tartozik, a 9-esekben lévő újabb kijelző pedig a legjobbak sorát gazdagítja. A kínálat viszont messze elmarad a nagy európai hálózatos légitársaságok nyújtotta sztenderdtől. Összesen 85 film érhető el, köztük hollywoodi friss és klasszikus filmek, valamint a távol-keleti járatok miatt kínai, japán, és koreai alkotások is megtekinthetőek.
Mindösszesen 12 rész érhető el 5 sorozatból, ezzel szemben a többi hálózatosnál 12-nél is több sorozat több évadát lehet megnézni. Mindez azonban egy olyan korban, amikor egyre többen a saját eszközeiken néznek filmet, kezd egyre kisebb súllyal bírni.
A rendszerben található egy kérdőív is a járattal kapcsolatban, ezt kitöltve a LOT-nak tudunk segíteni a szolgáltatás fejlesztésében. Emellett pendrive-ra tölthető képek, 120 zenei album és a LOT-tal kapcsolatos alapvető információk is elérhetőek, ahogy van e-könyv olvasó is, de ez utazásunkkor nem működött.
A prémium turista osztálynak saját, ízlésesen megtervezett, jó minőségű menükártyája van, a repülés során két, négyfogásos étkezés van. A felszolgált étel mennyiségére nem lehet panasz, ahogy a minőségére sem. Összességében apróság, de egyeseknek fontos lehet, hogy LOT logós fém evőeszközöket adnak a műanyag helyett és porcelán tálakban érkezik a ránézésre is kívánatos étel. Az italkínálat bőséges, a szokásos üdítők mellett habzó bor, olasz, spanyol és francia fehér, illetve vörös borok, lengyel röviditalok és sörök is elérhetőek.
Összességében a LOT prémium turista osztálya nagyon jó választás azoknak, akik kényelmesen akarnak eltölteni 8 órát, de nem engedhetik meg maguknak a business osztály árát. A különbség a prémium és a sima turista között zongorázható, ár-érték arányban a legjobb terméket biztosítja a lengyel légitársaság.