Karbonsemleges lett Helsinki-Vantaa repülőtere, erről már hivatalos dokumentumuk is van. Ez azt jelenti, hogy a repülőtér üzemelése közben nem használ szénhidrogén erőforrásokat.

A repülőtér már át is vehette az ezt igazoló Airport Carbon Accreditation (ACA) dokumentumot, ezzel újabb pont valósult meg az üzemeltető Finavia környezetvédelmi programjából. Ebben több pont is szerepel, de a zászlóshajó a helsinki repülőtér.

Mikko Viinikainen, a Finavia fenntartható fejlődésért felelős vezetője az International Airport Review-nak elmondta, széles körben kellett felméréseket végezniük a program elején, majd folyamatosan ki kellett iktatni a szén-dioxidot kibocsátó eszközöket, majd a fennmaradó emissziót kellett kezelni. Ehhez szükség volt a repülőtér területén működő más kibocsátók felmérésére is.

A karbonmentességet hosszú évek munkája során érték el, és többféle megoldást alkalmaztak. Elektromos áramhoz napelemek segítségével is jutnak, a teljes kiépítés idén nyáron fejeződik be, és a teljes áramellátás 10 százalékát fedezik a megújuló forrásból. Emellett a repülőtéri járművekben megújuló forrásból előállított dízel üzemanyagot használnak, a gép és a terminál között közlekedő buszokat pedig biodízel hajtja, amelyet hulladékból és maradékokból állítottak elő.

Helsinki Vantaa Airport (Forrás: Wikimedia Commons)

A megújuló energiaforrások, a bioenergia és a geotermikus hő felhasználása is fontos pont volt a fejlesztések során, ezekre azonban a Finavia más, általa üzemeltetett repülőtereken is gondosan ügyel.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A társaság a díj ellenére tovább folytatja fenntarthatósági programját, 2020-ig szeretnének szél által generált energiát is használni, saját naperőművet akarnak építeni, szélesebb körben használnak majd LED-es fényforrásokat, és a repülőtéren üzemelő más társaságokat is ösztönöznek majd a környezetbarát üzemre.

Az Airport Carbon Accreditation programot 2009-ben indították el azzal a céllal, hogy támogassa a repülőterek környezeti lábnyomának csökkentését. Helsinki 2011-ben csatlakozott, és Vantaa lett a 34. repülőtér, amely megkapta a karbonsemleges üzemelésért járó elismerést.