Az európai repülőgépgyár aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a rivális Boeing 787-es Dreamlinereket ideiglenesen a földre kényszerítő problémák, kihatással lesznek új, szélestörzsű repülőgépük gyártására, jelentős késéseket okozva ezzel az A350-es programban – írja cikkében az Aviation News szakmai hírportál.

„A repülőgéptípus engedélyezéséért felelős hatóságok, az FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal) és európai társszerve, az EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) nagyon elővigyázatosak lesznek”. Az Airbus egyik felsővezetőjének közlése szerint várhatóan a hatóságok – okulván a rivális gyártó repülőgépének felmerült elektromos rendszerét érintő problémákból – meg fogják erősíteni az új géptípusok engedélyeztetése során elvégzendő teszteket, amely komoly késéseket okozhat az A350-es típus szállításai tekintetében.

Habár az Airbus A320-as repülőgépe rendkívül versenyképes a rövid- és közepes hatótávolságú piacon, az európai repülőgépgyárnak komoly kihívást jelentenek a Boeing 747-es és 777-es típusai a hosszú távú szegmensben.

Az Airbus A350-es repülőgéptípus – amelynek forgalomba állítását 2014. második felében tervezik – a Dreamlinerhez hasonlóan nagy arányban tartalmaz kompozit anyagokat, valamint az A350-es esetében is számos a korábbi típusoknál hidraulikusan üzemeltetett rendszert elektromos rendszerek váltanak fel, melyekkel a Boeing-nek is akadtak problémái.

Múlt héten Fabrice Berger, az Airbus vezérigazgatója a Boeing 787-es leállításáról szóló hírek hallatán visszautasította a kárörvendő megjegyzéseket az esettel kapcsolatban, és kijelentette, hogy az FAA által tett direktívákat és javaslatokat rendkívül alaposan tanulmányozni fogják és megvizsgálják, hogy azok az A350-es esetében alkalmazhatók-e.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Annak érdekében, hogy az új generációs gépek jelentős üzemanyag-megtakarítást eredményezzenek a légitársaságok számára, a gyártók a civil repülőgépgyártásban forradalmian újnak számító technológiákat alkalmaznak. Mindemellett az Airbus vezetői kihangsúlyozták a két rivális típus közti különbségeket is. Az Airbus vezetői szerint az európai repülőgépgyár sokkal konzervatívabban járt el, míg versenytársa a maximumra törekedett az új technológiák alkalmazása terén és nagy mértékben támaszkodott a külső beszállítókra is.

A Boeing a 787-es törzsét a súlycsökkentés érdekében teljes mértékben kompozit anyagokból készítették, míg az A350-es esetében megmaradtak a fém szerkezeti elemek és ezen keretek köré építik a kompozit elemeket. További különbség, hogy az A350-es repülőgép irányítási rendszere kevésbé hagyatkozik az elektromos rendszerekre a rivális Dreamlinernél.

A Boeing a 787-es építésénél 70%-ban stratégiai partnerekre támaszkodott és az egyes alvállalkozók feladatainak koordinálását is ezek a partnerek végezték. Steve Denning amerikai légiipari szakember nyilatkozata szerint a Boeing túl későn vette észre, hogy nem mindegyik partner rendelkezik a szükséges tapasztalatokkal.

Az Airbus anyacége, az EADS vezetői is elismerték, hogy az A350-es esetében is tapasztaltak gyerekbetegségeket, azonban mint nyilatkozták: „Szerencsésnek érzik magukat, hogy tanulhatnak azokból a hibákból, amelyekkel a Boeing szembesült” és az Airbus el fogja kerülni azokat a beszállítókat, akik nem képesek a megfelelő minőséget biztosítani.

A gép kigördül az összeszerelő hangárokból, úton a földi tesztállomás felé. Fotó: Airbus

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!