Luxemburg az Airbus A330 MRTT többcélú szállítógép légiutántöltő változatát állítja hadrendbe, a két gép a több ország közösen üzemeltetett flottájának része lesz.
Először 2016-ban próbálták meg elfogadtatni Luxemburgban azt a jogszabályt, amely az A330 MRTT katonai többcélú szállítógép beszerzését célozza. Akkor nem sikerült keresztülvinni a törvényhozáson, és elhúzódó viták alakultak ki a légierő ezen irányú fejlesztéséről. Közben már egy A400M-et is vásárolt az ország légiereje.
Az Airbus népszerű kereskedelmi utasszállítóján, az A330-200-ason alapuló MRTT-k (angol rövidítéssel: Multi Role Tanker Transport) vásárlása végül 2019 decemberében kapott zöld utat, az utolsó akadály idén év elején hárult el – írta meg a Scramble News.
Luxemburg a tervek szerint a kifejezetten légi utántöltésre tervezett, KC-30M tanker változatból vásárol két példányt.
A fejlesztés azért is jelentős, mert a NATO legalacsonyabb katonai költségvetéssel rendelkező országaként a nyugat-európai miniállam egyetlen irányelvnek sem felel meg, és közelében sincs annak, hogy a GDP-je 2 százalékát ilyen célokra fordítsa, ahogy azt a szövetség elvárná, de most valamelyest javul a helyzet.
Az új gépekkel a hadsereg részt vesz a többnemzeti MRTT-flotta (MMF) felállításában, mely programnak az ország alapító tagja is.
Összesen hat állam, Luxemburg, Németország, Belgium, Norvégia, Csehország és Hollandia (utóbbi vezetésével) állít fel közösen egy A330 MRTT-flottát. A gépeket az országok szerződésben meghatározott repülési óra erejéig használhatják évente.
Luxemburgnak pillanatnyilag évente 200 órára van szerződése, de már jelezte igényét, hogy ezt 1200-ra növelné egyidőben a most beszerzendő saját repülőgépeinek bevonásával, amivel az MMF flottája kilenc példányra bővül.
Az első, holland finanszírozású KC-30M várhatóan idén júniusban áll szolgálatba. Azt, hogy az Európai Légi Szállítási Parancsnokság (EATC) felügyelete alatt üzemelő többfunkciós gépek mikorra érik majd el az alapszintű bevethetőséget, amikor a résztvevők elkezdhetik használni őket, egyelőre nem tudni.