Vasárnap megkezdődött a Dubai Airshow, az Indigo Partners-légitársaságok, köztük a Wizz Air óriási A321neo-rendelésével, valamint néhány kisebb ügylettel az Airbus kötötte a legtöbb szerződést a légiszalon első napján.

Amint arról külön részletesen beszámoltunk, a dubaji légiszalonon 255 A321neóra kötött szerződést az Indigo Partners, ebből a magyar hátterű fapados 75 sztenderd változatú mellett 27 nagy hatótávú XLR-t is kap. Részletek cikkünkben!

Az Airbus emellett az Egyesült Arab Emírségekkel két Airbus A330MRTT szélestörzsű, többcélú katonai szállító- és légi utántöltő repülőgép megrendeléséről kötött megállapodást, amelyeket 2024-től állít hadrendbe a légierő. Az ország MRTT-flottája így ötgépesre bővül, emellett a meglévő A330MRTT-ket is frissítik majd a legújabb fejlesztésekkel.

Ugyan nem a légiszalonon, de a napokban jelentette be az európai gyártó, hogy a spanyol védelmi minisztériummal is megállapodott három A330MRTT megrendeléséről, amelyből az első, teherszállítónak kialakított példány rövid időn belül csatlakozik a flottához, ez 2024-re kapja majd meg a légi utántöltő képességet. A második, már teljesen átalakított gép 2023-ban, az utolsó 2025-ben csatlakozik a flottához.

Forrás: Emirates

Az Airbus a show előtti napon mutatta be legmodernebb típusa, az A350XWB áruszállító változatát, az első napon még nem érkezett megrendelésről hír. Az Air Current információi szerint ugyanakkor hamarosan bejelenthetik az első szerződéseket, mivel
információk szerint az Airbus előrehaladott tárgyalásokat folytat az Air Lease Corporation lízingcéggel és egy meg nem nevezett áruszállító légitársasággal is az A350F-ről.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Emellett az ügyre rálátó források úgy tudják, érdeklődik a cargo-változat iránt a UPS, a FedEx, valamint a Lufthansa, a Cathay Pacific, Singapore Airlines és a Korean Air-Asiana Airlines áruszállító divíziója is, az Etihad pedig a korábbi A320neo megrendelése rovására kérhet az A350F típusból.

Az Airbus résztulajdonában álló, francia-olasz ATR és a Kanári-szigetek légitársasága, a Binter Canarias négy ATR 72-600-as kötelező érvényű megrendeléséről állapodott meg a dubaji légiszalonon, a cég ezen felül plusz egy példányra szerzett opciós vételi jogot.

A Tarom három ATR 72-600-as kötelező érvényű megrendelését írta alá a gyártóval a 2019-ben megkezdett flottamodernizációs programja részeként. A most megkötött üzlettel a román légitársaság a nagyobb, 72 utas szállítására képes típussal helyettesíti ATR 42-500-asait, így növeli is kapacitásait. Az új gépeket az utasok kényelmét szolgáló, új fejlesztésű ATR Armonia-kabinberendezéssel szerlik fel.

A Boeingnél csendesebb volt a show első napja, az amerikai gyártó egy 11 gépes 737-800BCF konverziós üzletet kötött, az utasszállítók áruszállítóvá alakítását az Icelease lízingcég rendelte meg. Ezzel a Boeing már több mint 200 darab 737-800-as átalakítására rendelkezik megrendeléssel 19 vevőtől.

A Boeing bejelentette azt is, hogy három, Boeing 737-esek áruszállítóvá alakításával foglalkozó üzemet hoz létre. Ebből egy a London-Gatwick repülőtéren működő karabantartó-bázis vadonatúj hangárjában 2022-ben nyílik meg, kettő pedig 2023-ban a kanadai Kelowna repülőterén, a KF Aerospace karbantartópartnernél. A Gatwicken átalakított első gép az Icelease-hez kerül.

Az amerikai gyártó a Flightglobal cikke szerint egy sajtóbeszélgetésen elárulta, hogy a 737 MAX 7 berepülési programja befejeződött, a legkisebb befogadóképességű változat átadásai 2022-ben indulnak, míg a leghosszabb törzsű MAX 10 első példányának forgalomba állítása egy évvel később, 2023-ban várható.

A Boeing beszámolt arról is, hogy a 777-9 késést szenvedett berepülési programja most már terv szerint halad, az első példány átadása 2023 végén esedékes.

A Boeing 777-9X először jelent meg külföldön. (Forrás: Boeing)

A típus áruszállító változatának programját egyelőre nem indítja el a gyártó, de folyamatosan tárgyalnak a potenciális ügyfelekkel a típusról, így elemzői vélemények szerint 777XF változat akár meg is előzheti az alapot adó, kisebb befogadóképességű, de nagyobb hatótávú 777-8 utasszállító változat programjának elindítását.

Az Emirates elnöke a Boeing 777X késésével kapcsolatban a Bloombergnek azt nyilatkozta, hogy vizsgálják, a légitársaság korábban megrendelt Airbus A350-es utasszállítóit hamarabb át tudnák-e venni az eredetileg tervezettnél.