A svéd Heart Aerospace bejelentette, hogy 2028-ban áll forgalomba az ES-30 hibrid-elektromos regionális típusa, a Saab és az Air Canada kisebbségi részesedést szerzett a cégben, utóbbi pedig 30 példányra szerződött.
A korábban tervezett 19 férőhelyes ES-19-es helyett 30 utas szállítására képes hibrid-elektromos regionális repülőgépet fejleszt a svéd Heart Aerospace.
A harmincüléses konstrukció megörökölte az előd vállszárnyas, négyhajtóműves kialakítását, azonban a friss látványterveken a szárny és a törzs között merevítés, valamint a törzs alsó részében egy nagyméretű akkumulátorrekesz látható, a típusjelzés pedig ES-30-ra változik.
A gép síkpadlós fedélzetén háromüléses sorokban foglalhatnak helyet az utasok, a kabint konyhával és mosdóval is felszerelik, az ülések felett tárolórekeszek állnak rendelkezésre, amelyek kiegészítik a nagy csomag- és rakományteret, amely külső raktérajtón keresztül hozzáférhető.
A hatótávolság 30 utassal a fedélzeten tisztán elektromos üzemmódban 108 tengeri mérföld (200 km) lesz a gyártó közlése szerint.
A típus egy tartalék hibrid rendszerrel is rendelkezik majd, a fenntartható repülőgép-üzemanyaggal meghajtott két turbógenerátor teljesítményét is kihasználva 215 tengeri mérföldre (400 km) nő a hatótávolság. Emellett akár 430 tengeri mérföldes (800 km) hatótávolság is elérhető, ha csak 25 utast szállít a gép.
A típust a Göteborg melletti Save repülőtéren található fejlesztési központban gyártja majd a svéd cég, amely forgalomba állítását 2028-ra tervezi, ez két évvel későbbi dátum az előd ES-19 eredetileg 2026-ra kitűzött debütálásánál.
A meglévő ügyfelek, a Mesa Airlines és a United Airlines – amelyek együttesen 200 példányt rendeltek még az ES-19-esből plusz 100-ra szereztek opciót – a Heart közlése szerint megerősítették érdeklődésüket az ES-30-as iránt. Emellett a vállalatnak további 96 darab ES-30-asra vonatkozó szándéknyilatkozatai vannak mások mellett a Braathens Regional Airlines, az Icelandair és a SAS légitársaságoktól, valamint a Rockton lízingcégtől, amely 40 darabra tart igényt.
A Heart Aerospace bejelentette azt is, hogy 5-5 millió dolláros befektetéssel az Air Canada és a Saab kisebbségi részesedést szereztek a vállalkozásban, a kanadai légitársaság pedig 30 repülőgépre megrendelést is leadott.