Az ország légvédelmének hibája vezetett az iráni légügyi hatóság most kiadott végleges jelentése szerint a Ukraine International Airlines 752-es, Teherán-Kijev járatának lelövéséhez tavaly januárban.
A hatóság honlapján közzétett végleges dokumentumban azt írták, hogy a TOR M1-es légvédelmi egységet nem sokkal korábban áthelyezték, de a radart nem kalibrálták újra.
Az üzemeltető tiszt észlelte a gépet, amelyet azonban ellenséges egységként azonosított, és kilőtte a két légvédelmi rakétát, azonban engedély nélkül.
Az első rakéta a gép közelében robbant, az UR-PSR lajstromú Boeing 737-800-as nem zuhant le egyből, de a fedélzeti helymeghatározó és egyéb avionikai rendszerek meghibásodtak. A pilóták azonban ekkor még sértetlenek voltak, és igyekeztek a gép irányítását megtartani. A katonai radarok mutatták, hogy a gép egy jobb forduló után csapódott a földbe.
A jelentés nem tudta tisztázni, hogy a második rakéta eltalálta-e a gépet.
A katasztrófában sem a repülőgép (egyébként jó) műszaki állapota, sem a pilóták képzettsége, sem pedig a lerepült útvonal vagy magasság nem játszott közre.
A pilóták a légiforgalmi irányítástól a szokott módon megkérték az engedélyt a járat teljesítéséhez, amelyet az irányítás a megfelelő szervekkel, így a haderővel is egyeztetett, majd ki is adott. A kockázatelemzés megfelelően működött, egy előre nem látható (emberi) hiba miatt történt a tragédia – összegez a jelentés.
A 167 utas és 9 fős személyzet közül senki sem élte túl a katasztrófát. A légügy a baleset után módosította az üzemeltetőknek szánt hivatalos értesítések (NOTAM-ok) kiadásának eljárását, nyilvánossá tették a légtérben lévő veszélyekre figyelmeztető adatbázist, emellett változott a kockázatkezelési módszertan is.