Lezuhant az Ukraine International Airlines (UIA) Boeing 737-800-as repülőgépe a teheráni Imam Khomeini Nemzetközi Repülőtér közelében. A Kijevbe tartó járat fedélzetén 167 utas és 9 fős személyzet utazott, a katasztrófát senki nem élte túl.

Forrás: fr24.com

Az UR-PSR lajstromjelű Boeing 737-8KV (WL) típusú repülőgép az Ukraine International Airlines (UIA) PS 752-es számú járatát teljesítette az iráni fővárosból Kijevbe. A repülőgép a teheráni Imam Khomeini repülőtér 29R futópályájáról szállt fel, majd néhány perccel később megszakadt vele a kapcsolat.

A repülőgép a virtuális radarok adatai szerint kb. 7900 láb (2400 méter) magasságban emelkedett az utolsó ADS-B jelek észlelésekor. Az aviation-safety.net adatlapja és a JACDEC tweetje megemlíti (az ábrát lásd alul), hogy egyes értesülések szerint a katasztrófa helyszíne a repülőtérhez közelebb található, mint a repülőgép radarok által érzékelt utolsó pozíciója.

A legfrissebb információk szerint a járat személyzete nem jelentett vészhelyzetet a zuhanást megelőzően.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A járat fedélzetén 167 utas és 9 fős személyzet utazott, a katasztrófát senki nem élte túl, az ukrán külügyi tárca tájékoztatása szerint nem volt magyar állampolgár a fedélzeten.

A gépen utazók közül 82-en iráni, 63-an kanadai, 11-en ukrán (a személyzettel együtt), 10-en svéd, heten afgán, hárman brit állampolgárok voltak. Az áldozatok nevét a légitársaság a délutáni órákban tette közzé honlapján.

Az iráni hatóságok vizsgálatot indítottak a baleset okainak megállapítására.

A repülőgép roncsait az utolsó ismert pozíciótól nem messze találták meg Teherán egyik külvárosa, Parand közelében.

A katasztrófavédelmi alakulatok iráni sajtóértesülések szerint délelőtt meg is találták a gép mindkét adatrögzítőjét. Ezeket azonban Irán nem fogja átadni a Boeingnek.

A BBC szerint Vologyimir Zelenszkij ukrán elnök megszakította ománi útját és visszautazott Kijevbe, nyilatkozatában pedig arra figyelmeztetett, hogy rengeteg spekuláció és ellenőrizetlen információ terjed a neten a gépet ért baleset körülményeit illetően.

Az UIA közleményében azt írta, hogy a repülőgépen 2020. január 6-án végezték el a legutóbbi, tervezett karbantartást. Az ukrán légitársaság a katasztrófát követően azonnali hatállyal, határozatlan időre felfüggesztette iráni járatait.

A repülőgép zuhanását helyi lakosok videóra vették, ezen az látható, hogy a meredeken süllyedő repülőgép már a levegőben lángolhatott. A helyszínen készült képeken repülőgép több kisebb-nagyobb darabra szakadt, kiégett roncsai láthatók.

Bár az első iráni közlések műszaki hibát említettek a baleset okaként, nem kizárható, hogy az esemény kapcsolatba hozható az elmúlt napok világpolitikai eseményeivel, viszont ez egyelőre feltételezés csupán. Irán az éjjel két Irakban működő amerikai katonai bázist is rakétákkal lőtt.

Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) az éjszaka megtiltotta az USA légitársaságainak, hogy berepüljenek Irán és Irak légterébe, valamint el kell kerülniük a Perzsa-öböl és az Ománi-öböl térségét is.

Számos légitársaság már módosította a térséget érintő útvonalait, valamint több légitársaság is felfüggesztette Iránba közlekedő járatait.

Az Air France–KLM szerdán délelőtti közlése szerint a cégcsoport járatai határozatlan ideig, elővigyázatosságból elkerülik Irán és Irak légterét. A döntés elsősorban a légitársaságok Dél-Kelet Ázsiába és a Közel-Keletre közlekedő járatait érinti.

A Wizz Air Budapest – Dubaj (DWC) járatai eddig az Irak és Irán közötti határvonalhoz közel, az iraki oldalon repültek (még a január 7. keddi járat is), azonban a légitársaság szerdai közleménye szerint a járataik elkerülik a területet.

Az UR-PSR lajtromjelű Boeing 737-8KV (WL) típusú repülőgép 2016. június 21-én hajtotta végre első felszállását, és 2016. július 19-én állt forgalomba az ukrán nemzeti légitársaság flottájában. A repülőgép számos alkalommal teljesítette az UIA budapesti járatát, a szerencsétlenül járt repülőgép legutóbb 2019. december 28-án fordult meg Ferihegyen.