A francia-olasz ATR repülőgépgyártó a párizsi légiszalon első négy napján vett részt, és bemutatta a Silver Airways színeiben hamarosan kereskedelmi forgalomba álló ATR 72-600-as regionális turbó-légcsavaros gépet, amely a cég legújabb fejlesztéseit vonultatja fel.

A vállalat vezető szerepet tölt be a regionális gépek piacán, 2010 és 2017 között a világon megrendelt 45-75 üléses turbó-légcsavaros repülőgépek 75%-ára ez a cég kapott megrendelést.

A francia-olasz gyártó legmodernebb, így az elmúlt időszakban legsikeresebb szériája a -600-as, amelynek két változata, a kisebb befogadóképességű ATR 42-600-as és a nagyobb 72-600-as száz országban, több mint 200, polgári, katonai és állami üzemeltetőnél teljesít szolgálatot. A két változat az alkatrészeit tekintve 90%-ban megegyezik.

Fotó: Ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

Az egyik legújabb üzemeltető a típuscsaládot az Egyesült Államokban elsőként forgalomba állító Silver Airways, áprilistól három 42-600-assal kezdte el kiváltani Saab 340-eseit.

2020-ig összesen húsz, vegyesen rövidebb és hosszabb változatból felépülő flotta kiépítését tervezi a cég, a gyártó ATR pedig első 72-600-asukat mutatta be Párizsban, még az átadás előtt.

Hirdetés

Az 1548-as gyártási számú gépen megtalálhatók az olasz-francia vállalat legújabb, az utazási élményt és komfortot javító fejlesztései, amelyeket egyetlen más repülőgépgyártó sem kínál.

Ilyen az úgynevezett Cabinstream, a központi egység és a hozzá tartozó, okoseszközökre letölthető alkalmazás segítségével a személyzet videókat – akár a biztonsági bemutatót is – oszthat meg vezeték nélküli hálózaton.

Az utasok saját okostelefonjukat használhatják különböző szolgáltatások elérésére, például újságokat olvashatnak, vagy áttekinthetik a repülőgéppel kapcsolatos fontosabb információkat, amelyeket a rendszer tárhelyére előzetesen feltöltöttek – a Cabinstream rendszernek ugyanis nem része a műholdas internetkapcsolat.

Az ATR másik, opcionálisan rendelhető, akár utólag is beépíthető terméke a hallókészülékkel rendelkezőket segítő mágneses indukciós fejpárna.

Ennek lényege, hogy a fedélzeten a hangszórókból elhangzó bejelentéseket közvetlenül az utas hallókészülékébe közvetíti, ezáltal számára is hallhatóvá teszi azokat.

Gregory Gavroy, az ATR kommunikációs igazgatója a Silver Airways Párizsban kiállított gépének bejárásakor hangsúlyozta, a Cabinstream és a speciális fejpárna is olyan fejlesztések, amelyek csak az olasz-francia gyártó gépein találhatók meg, még a nagyobb repülőgépgyártók sem kínálnak hasonló berendezéseket.

Emellett a pilótafülke is tágas, a modern elvárásoknak megfelelően digitális kijelzőkkel felszerelt, a fej feletti panel pedig jól átlátható, leginkább az Airbus-típusokéhoz hasonló kialakítású.

A fedélzeti számítógép pedig automata módban lehetővé teszi a teljesítmény alapú navigációt és repülést is, amely amellett, hogy csökkenti pilóták munkaterhelését, optimális üzemanyagfogyasztást eredményez, és pontosabb megközelítéseket tesz lehetővé.

Szintén segíti a hajózószemélyzetet az Advanced Vision System nevű egység is, amely rossz látási viszonyok között holografikus kivetítést ad a főbb repülési adatokról és a futópálya pontos helyzetéről.

Galéria a Silver Airways első ATR 72-600-asáról

Hirdetés