Az Eurocontrol 41 tagországának légterében 10,7 millió járat közlekedett 2024-ben, amely 5 százalékos növekedés az előző évihez képest, de a járvány előttinek csak a 96 százalékát éri el, a késések mértéke viszont 35 százalékkal meghaladja a 2019-est.
A tavalyi év legforgalmasabb napja június 14-e volt, amikor 35 710 légijáratot kezeltek az Eurocontrol 41 tagországának légterében.
A forgalom visszaépülése a teljes hálózatra vetítve megfelel az Eurocontrol legutóbbi, 7 évre szóló előrejelzésének, ám az egyes országok és régiók helyzete jelentősen eltér – derült ki a szervezet európai légiközlekedési körképéből.
A blokkon belüli forgalom 4, míg a tagországokat a világ többi részével összekötő járatok száma 8 százalékkal bővült.
A forgalom 36 százalékát lebonyolító hagyományos-hálózatos légitársaságok és a forgalom 34 százalékát kitevő low-cost cégek 1-1 százalékponttal növelték részesedésüket az előző évhez viszonyítva. A regionális, üzleti és charter járatok részesedése nem változott, a dedikált áruszállító és katonai járatok forgalma pedig 1-1 százalékponttal csökkent a teljes forgalmon belül.
Európában a teljesített járatok számát tekintve a legnagyobb légitársasági csoport a Ryanair volt, amely átlagosan 3044 járatot teljesített naponta, 8 százalékkal meghaladva az előző évi adatot. Mögötte a Lufthansa-csoport végzett 2712 napi járattal, a harmadik az IAG lett 2256, negyedik az Air France-KLM-csoport 1858, az ötödik pedig az Easyjet 1553 napi járattal.
A Wizz Air-csoport légitársaságai átlagosan 838 járatot teljesítettek naponta 2024-ben, amely az előző évhez képest 3, 2019-hez viszonyítva 42 százalékos növekedést jelent.
A legtöbb induló és érkező járat napi átlag szerint sorrendben az Egyesült Királyságban (5488), Spanyolországban (4984), Németországban (4711), Franciaországban (4086) és Olaszországban (3789) közlekedett.
Ezen a listán Magyarország a 22. lett, 369 átlagos napi le/felszálló járattal, a növekedés 2023-hoz viszonyítva 16 százalék volt, amely a negyedik legmagasabb bővülés.
Az országok légterében közlekedő összes járatot (azaz az átrepülőket is) tekintve hazánk a 11. a tagországok között, a naponta átlagosan kezelt 3006 járattal.
A légiforgalom a dél-európai országokban már jelentősen meghaladja a 2019-es szinteket, emellett a geopolitikai konfliktusok miatt a délkelet-európai forgalmi tengelyeken is nagy növekedést tapasztalható, ugyanakkor az északkeleti tagországok jóval a 2019-es forgalom alatt teljesítettek.
A repülőterek érkező és induló járatszámát tekintve Isztambul, Amszterdam, London-Heathrow, Párizs-CDG, Frankfurt, Madrid, Barcelona, München, Róma-Fiumicino és London-Gatwick voltak a legforgalmasabbak.
A légjáratok indulásának késése átlagosan 17,5 perc volt 2024-ben, amely az előző évnél 0,6, a 2019-esnél pedig 35 százalékkal több. A járatok 72,5 százaléka érkezett meg pontosan a menetrendjéhez képest, amely viszont 1,5 százalékponttal javult az előző évhez viszonyítva, ám a 2019-estől még 5,6 százalékponttal elmarad.
Az útvonalon regisztrált késések (ATFM-késések) értéke 2,1 perc volt átlagosan járatonként 2024-ben, ez a mutató a légterek korlátozott kapacitása, a nyári extrém időjárási jelenségek és a légiforgalmi irányítók nem elégséges száma miatt romlott az előző évhez viszonyítva.
Magyarország az összes útvonali ATFM-késés 13 százalékáért volt felelős, járatonként átlagosan 2,7 perccel, ennek okai a közlés szerint a HungaroControlnál tapasztalt létszámproblémák (44%), az ukrán légtérzár miatti plusz terhelés (33%) és a nyári zivatarok (23%) voltak.
(A helyzet a tavaly rekordfolgalmat kezelő HungaroControl által bevezetett intézkedéseknek köszönhetően jelentősen javult a nyári időszak második felétől – a Szerk.)
A légiforgalmi szolgáltatók közel 10 milliárd eurónyi navigációs költségeket hárítottak a járatok üzemeltetőire 2024-ben, ez az előző évit 9, a 2019-est pedig 26 százalékkal haladja meg.
A repülőgép-üzemanyag átlagára 10 százalékkal volt alacsonyabb az előző évinél, a tagországok repülőtereiről induló járatok 92 millió tonna szén-dioxid kibocsátásáért felelősek, amely 7 százalékkal haladja meg az előző évit, a 2019-esnél viszont 8 százalékkal alacsonyabb.
Az idei évben az Eurocontrol azt várja, hogy a forgalom eléri a 2019-es szintet, de egyes hónapokban meg is haladhatja azt.
A közlés hozzáteszi, hogy 2025. január 1-től Izland az Eurocontrol 42. tagországa lett.