Idén ötven éve érkezett meg Ferihegyre a Malév első Tupoljev Tu-134-ese, amivel a cég belépett a jetkorszakba. A „Kistuskó” becenevet kapott típus az ország vezetőinek igényeit is szolgálta évtizedeken keresztül.

Negyvenhat évvel ezelőtt a Belügyminisztérium Kormányőrsége Tu-134-eseket rendszeresített az ország akkori vezetőinek szállítására, így tulajdonképpen a Kistuskó volt az ország első, állami személyek szállítására kifejezetten alkalmas VIP-jetje.

Az első két Tu-134-est 1972-ben kapta meg a Malév-tól a BM, átfestve, oldalukon piros csíkkal, és Magyar Népköztársaság valamint Hungarian People’s Rebuplic felirattal, a függőleges vezérsíkon pedig az ország akkori, vörös csillagos címere volt látható.

Kezdetben a gépek félig katonai félig polgári lajstromot kaptak, HA-924 és 925 jelzést viseltek egészen 1974-ig, amikor is visszakerültek a polgári légiközlekedésbe, korábbi HA-LBG és LBH jelzésükkel.

Forrás: Fortepan

A BM Kormányőrség ekkor sem maradt a legmagasabb rangú elvtársak utaztatására alkalmas gépek nélkül, a Szovjetunióból frissen érkezett két modernebb, Tu-134-A3 típusú gép, amelyeknek az orrában már nem navigátor ült üvegezett kabinban, hanem egy radar pásztázta a gép előtt lévő légteret.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A félig katonai lajstromok ezúttal sem maradtak sokáig a gépeken, a nemzetközi előírások közbe szóltak, így mindkettőt átlajstromozták, és teljesen polgári üzemeltetésben HA-YSA és YSB jelzéssel egészen 1981-ig szolgálták az akkori vezetést, ezután pedig a Malévhoz kerültek ahol még évekig repültek.

A gépekkel alapesteben Kádár Jánost és a vele utazó egyéb magas rangú vezetőket, és a hozzájuk tartozó delegációt kellett fuvarozniuk a Kormányőrség belügyi állományba tartozó pilótáinak.

Köztudott volt ugyanakkor, hogy Kádár maga nem kedvelte a repülést, ezért nem is használta túl gyakran a gépeket, 1979-ben például még Moszkvába is vasúton utazott.

Voltak azonban esetek, amikor a repülés megkerülhetetlen volt, például Kádár 1987-ben tett kínai látogatásakor. Ekkor a BM-nek már nem voltak állományban lévő gépei, így a Malév-tól kölcsönöztek egy Tu-134-est, amivel több leszállással jutottak el az ázsiai kommunista országba.