Hamarosan megszűnik a szovjet eredetű Tupoljev Tu-154-es típus polgári üzemeltetése Oroszországban is, az Alrosa Airlines is lecseréli azt modernebb, nyugati gyártású Boeing 737-esre. A cég emellett Tupoljev Tu-134B típusú regionális gépétől is megválik.

Forrás: Wikimedia Commons

Az Alrosa Airlines az egyik utolsó légitársaság a világon, amely kereskedelmi forgalomban üzemeltet Tupoljev Tu-134B és Tu-154M típusú, még a szovjet időkben tervezett és gyártott utasszállítókat.

A cég nemrégiben úgy döntött, végleg leállítja mindkét típust, ezzel Európa után Oroszországon belül is megszűnik a Tu-154-es polgári üzemeltetése.

A Tu-134-eseknek még van valamennyi idejük, néhány cég ma is aktívan használja azokat menetrend szerinti forgalomban is, emellett az orosz hadseregben is repül néhány speciális feladatú példány.

A kiöregedett szovjet gépeket a cég az Alrosa Airlines egy darab Boeing 737-700-assal váltja majd fel, ebből a típusból jelenleg is üzemeltetnek öt darabot
– írja a Russian Aviation.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Tupoljevek váltására hamarosan a flottába kerülő 737-esen kívül további egy ilyen típusú gépre van megrendelése a cégnek, amelyet a tervek szerint még ebben a hónapban átvesznek.

Tupoljevek alkonya

A Tupoljev Tu-154-es a Szovjetunió első, kifejezetten polgári célokra kifejlesztett típusa volt, első felszállását 1968-ban hajtotta végre.

A „Nagytuskó” néven is emlegetett típustól már szinte mindegyik egykori üzemeltető megvált, néhány példány repül csak a egy-egy közel-keleti vagy szovjet utódállamban, emellett az Orosz Légierőnél is használatban van még néhány.

A „Kistuskó” néven emlegetett, szintén a Tupoljev iroda által, de kevesebb utasra és regionális forgalomra tervezett Tu-134-esből még valamivel több példány repül, néhányat még Oroszországban is használnak polgári célokra.

Mindkét típus egyik fő üzemeltetőjének számít manapság az elzárt, kommunista diktatúrában élő Észak-Korea légitársasága, az Air Koryo, a cég két darab Tu-134B-3 mellett három Tu-154B-t, és egy darab Tu-154B2-t használ.

Az Alrosa Tupoljev-jeit az elmúlt időszakban már nem igazán használta menetrend szerinti forgalomban, csak ritkább esetben emelték azokat a levegőbe egy-egy charterjárat teljesítése céljából.

A légitársaság utolsó Tu-154M-jéről készült legfrissebb fotó az internetes adatbázisok alapján március 11-én készült Szocsi repterén, nem tudni, hogy azóta repült-e a gép. A cég Tu-134B típusú gépéről nem lelhető fel friss fotó, de információink szerint Yakutia régióban többször repült az elmúlt időszakban is.

Európában 2016 októberében repült utoljára polgári Tu-154-es, az utolsó üzemeltető, a fehéroroszországi Belavia színeiben.