Gőzerővel készül az Egyesült Királyság Európai Unióból való kilépésére az International Airlines Group (IAG), hogy március 29. után (már amennyiben tényleg megtörténik ekkor a brit kilépés) is megfeleljenek a közösség légitársaságokra vonatkozó előírásainak.
A holding hivatalos közleménye szerint limitálja az Európai Unión kívüli illetőségű cégek és személyek által tulajdonolható részvények számát a londoni tőzsde február 11-i kereskedelmi napjának zárásakor fennálló értékben.
A lépéssel azt szeretnék elérni, hogy a holding tulajdonosi háttere megfeleljen az EU által a tagországokban üzemelő légitársaságokra vonatkozó követelményeknek.
Ennek értelmében a többségi tulajdonnak a tagországok valamelyikében bejegyzett és EU-s tulajdonosi háttérrel rendelkező cégek, vagy EU-állampolgárok kezében kell lennie.
Az IAG igazgatótanácsának rendelkezése értelmében a részvények maximum 47,5%-a lehet Unión kívüli kezekben.
Ezzel igyekeznek megfelelni a követelményeknek az Egyesült Királyság megállapodás nélküli kilépése esetén akkor is, ha erre március 29. után egyetlen nap haladékot sem kapnának. Ezzel egy időben viszont a holding értékpapírjai továbbra is jelen lehetnek a világ egyik legjelentősebb értéktőzsdéjén.
A limit azonban csak elsőre tűnik egyértelműnek, az ugyanis nem érinti a brit cégeket és állampolgárokat, akik így továbbra is korlátozás nélkül vásárolhatnak az IAG részvényeiből.
Erre szerintük azért van lehetőség, mert a holding megalakulásakor sajátos, bonyolult tulajdonosi szerkezetben egyesült az Iberia és a British Airways, a helyzeten pedig csak tovább bonyolítanak a később a csoporthoz került légitársaságok, például a Vueling és az Aer Lingus.
Ezzel kapcsolatban jelenleg is jogvita áll fent az Európai Unió és az IAG között, utóbbi ugyanis spanyol bejegyzésű cégcsoportként azon az állásponton van, hogy jelenlegi tulajdoni viszonyaival megfelel minden szabályozásnak a Brexit után is – írja a CH Aviation.
Kérdéses azonban, hogy erről sikerül-e meggyőzniük a hatóságokat is alig egy hónap alatt (már ha nem lesz halasztás). Amennyiben nem, az a spanyol légitársaságok, az Iberia és a Vueling üzemelését érintheti leginkább érzékenyen, és járhat nehezen belátható következményekkel.
A két cég a nemzetközi útvonalak mellett forgalma számottevő részét Spanyolországon belül bonyolítja, a belföldi útvonalak fenntartásáért pedig már eleve lobbiznia kell.