A globális turizmus folyamatos növekedése és az utazási kedv erősödése ellenére az utasokat még ma is kiszolgáltatottá teheti egy-egy légitársaság csődje, ezen változtatna az Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége (ECTAA) új javaslata, amely kötelező légitársasági csődvédelmi alap létrehozását sürgeti.
A szervezet szerdai MTI-nek küldött közleménye szerint a javaslatot a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) is támogatja.
Kiemelik: a 2020-as években a globális légi utasforgalom – amely elérte a 4 milliárdot – jelentős részét utazási irodákon keresztül bonyolítja le a szektor. Ennek ellenére a jelenlegi szabályozás nem nyújt számukra megfelelő védelmet egy esetleges légitársasági csőddel szemben, így komoly pénzügyi rizikónak vannak kitéve.
Ugyanis ha egy légitársaság csődbe megy, akkor az utazásszervezőket törvény kötelezi arra, hogy alternatív jegyet biztosítsanak az ügyfeleknek, még akkor is, ha remény sincs az utazási iroda által korábban már megvásárolt repülőjegyek árának visszaszerzésére. Ebben a helyzetben az utazási irodák az aránytalan pénzügyi teher alatt megroppantak, és nem tudták megtéríteni az utasok kárát – fejtik ki.
Holczinger Zoltán, a repjegy.hu-t is üzemeltető Weco-Travel online üzletágának vezetője a közleményben elmondta: az elmúlt 25 évben mintegy 1200 kereskedelmi utasszállító légitársaság jelentett csődöt.
A legutóbbi légitársasági csőd 2025. április 30-án volt: az Air Belgium fizetésképtelenné vált és csődeljárás alá került. Ennek következményeként közel 8 millió euró értékű visszatérítési igényt nem fizettek ki, amelyből több mint 5 millió euró közvetítők (utazási irodák és utazásszervezők) által értékesített jegyekre vonatkozott.
A mintegy 80 ezer utazási vállalkozást tömörítő Európai Utazási Irodák és Utazásszervezők Szövetsége az Európai Tanácshoz fordult, kezdeményezve, hogy a légiutasok jogairól szóló rendelet felülvizsgálatával rendezzék a jelenlegi fenntarthatatlan helyzetet.
Az ECTAA három kulcspontot javasol az uniós rendelet módosításához: a légitársaságok legyenek kötelesek pénzügyi biztosítékot nyújtani, amely fedezi a csődesetben vállalt kötelezettségeiket; a rendelet írja elő a fel nem használt jegyek visszatérítésének biztosítását, ha a járatokat a légitársaság működésének beszüntetése vagy csődje miatt törlik; illetve hozzanak létre egy kötelező légitársasági csődvédelmi mechanizmust, amely biztosítja a fogyasztók és az értékesítők anyagi biztonságát egy légitársaság csődje esetén.