Észak-Amerikában már javában készülnek a 2020-as erdőtűz-szezonra, tizennyolc tűzoltó repülőgép áll teljes készenlétben az oltásokra. A közel 200 millió dollár összértékű megbízások a bármikor bevethető gépeken túl további tizenhetet biztosítanak a feladatra.

A Coulson Aviation egyik C-130-asa bevetésen (Forrás: Forest Service, USDA via Flickr)

Ausztráliában, a déli féltekén rendszerint december és február között vannak erdőtüzek, de a lángok megfékezésére használt legnagyobb gépeknek ezután is van feladata, mert ez a szezon áprilisban kezdődik Észak-Amerikában.

Leginkább az Egyesült Államok területe érintett, ahol a melegebb éghajlatú államokban évente százezer hektáros nagyságrendben pusztítanak a lángok.

Ezért nemcsak az állami repülőgépeket, például a Légi Nemzeti Gárda Lockheed C-130 Herculeseit használják a tüzek elleni harcra, hanem mellé sorra szerződtetik a nagyméretű tűzoltórepülőgépekkel rendelkező magáncégeket is – írta meg a CH Aviation.

A Fire Aviation statisztikája szerint a 2002-es csúcshoz képest, amikor 44 tűzoltógépet szerződtetett exkluzív használatra az USA mezőgazdasági minisztériuma, idén mindössze 18 példányt. Ezeken felül 17 további gép magasabb költséggel ugyan, de opcionálisan riasztható, ha szükséges.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A közlés szerint a 192 millió dollár összértékű szerződésekkel sikerült elérni az évekkel ezelőtt kitűzött célt, immáron “új generációs tűzoltógépekkel” biztosítható a szükséges kapacitás.

Az igény még a tragikus, 2002-es szezon után fogalmazódott meg, amikor egy régebbi Lockheed C-130-as, valamint egy átalakított Consolidated PB4Y-2 Privateer tűzoltógép szenvedett balesetet. A speciális feladatkör miatt a csere nem volt egyszerű feladat. Az idén lekötött gépek többségét polgári példányokból alakították át tűzoltásra, többségük 3-4000 gallon (11-15 ezer liter) oltóanyag-kapacitással rendelkezik.

Átalakított RJ85-ös (Forrás: Wikimedia Commons)

Az üzemeltetők a feladatra változatos, de viszonylag modern, és főleg jól manőverezhető, kis és közepes kapacitású típusokat preferálnak.

Az Erickson Aero Tanker például McDonnell Douglas MD-87-esekkel, a Neptune Aviation és az Aero Flite pedig Avro RJ85-ösökkel vállal munkát. Ebből a sorból csak két cég lóg ki: a 10 Air Tanker és a Coulson Aviation.

Utóbbi az ausztrál szezonban történt Hercules-balesettel került be a hírekbe, de a jelek szerint a cégbe vetett bizalom nem roppant meg, egy másik C-130-asa, valamint idén először egy Boeing 737-300-ason alapuló T-137 Fireliner gépe is dolgozhat az USA-ban az erdőtüzek ellen.

A kibérelt gépek közül a legnagyobb, 9400 gallon (35 000 liter) kapacitású idén is a 10 Air Tanker átalakított Douglas DC-10-ese. A jelek szerint az elmúlt évekhez hasonlóan most is vagy csak opcionálisan aktiválható szerződése van, vagy egyáltalán nem igénylik az amerikaiak a világ legnagyobb tűzoltógépét, a Boeing 747-400-ason alapuló, 19 000 gallonos kapacitással rendelkező 944 Supertanker szolgálatait.