Hírek szerint három uniós állam, köztük Magyarország is szerette volna, ha az EU lazít a légitársaságok tulajdonosi összetételének szabályain, de kezdeményezésük nem járt sikerrel.

A Reuters értesülése alapján a javaslattal olyan országok álltak elő, amelyek érintettek a brexit miatt esetleg kialakuló tulajdonjogi problémákban: Spanyolország, Írország és Magyarország is lobbizott azért, hogy lazuljon az előírás.

Jelenleg ugyanis az EU országaiban bejegyzett légitársaságok többségi tulajdonosának és irányítójának uniós cégnek vagy magánszemélynek kell lennie, különben a vállalat elveszíti repülési jogait.

Fotó: AIRportal.hu

Az Egyesült Királyság kiválása jelentősen megbolygatja a helyzetet, mert jövő évtől a brit tulajdonosok unión kívülinek számítanak majd. Ez a változás elsősorban a Madridba bejegyzett International Airlines Groupot (IAG), illetve több taglégitársaságát, valamint a Ryanairt és a Wizz Airt is érinti, amelyeknél jelentős brit tulajdonosi arány mutatható ki.

Spanyolország, Írország és Magyarország azt szerette volna elérni, hogy a brit állampolgárok az unióból való kiválás után is EU-s befektetőknek és tulajdonosoknak minősüljenek, de a javaslatot az Európai Bizottságban Franciaország és Németország sem támogatta.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légicégek eddig többféleképpen igyekeztek a helyzetet kezelni, az IAG és a Ryanair például a szavazati jog megvonását, és új részvények vásárlási tilalmát vezette be. Hasonlóképp járt el a Wizz Air is, emellett egyik fő tulajdonosa, az Indigo Partners már eladott egy nagyobb részvénycsomagot.

A cégek tájékoztatása szerint tulajdonosi szerkezetük kiállja majd a brexit próbáját.