Már nem hajt a Boeing a 747-esre szóló megrendelésekért, a meglévőket még teljesítik, aztán 2022-ben véget érhet a Jumbo sorozatgyártása az értesülések szerint.
Forrásaira hivatkozva a Bloomberg hírügynökség azt írta, a gyártó a saját alkalmazottaival sem közölte a döntést, de annak értelmében a piaci viszonyok miatt nem is próbálnak már új megrendelést begyűjteni. Erre közvetett bizonyítékokat találtak a pénzügyi jelentésekben lévő, a korábbiaktól eltérő megfogalmazások formájában is.
Vélhetően az utolsó példányt majd a UPS kapja, az áruszállító 747-8F két év múlva fog legördülni az everetti gyártósorról.
A leállás persze nem meglepő, és az okok ugyanazok, amiért az Airbus leállította az A380-as programot. A piaci körülmények már nem kedveznek a négyhajtóműves, extra nagy kapacitású gépeknek, nagyon kevés olyan útvonal maradt, ahol gazdaságosan lehetne üzemeltetni a Boeing 747-est.
A Reuters megkeresésére a vállalat úgy cáfolta a Bloomberg értesüléseit, hogy konkrétan nem reagált a cikkben megfogalmazottakra. Mint írták, a jelenlegi megrendelésekkel és a kéthavonta egy példányos gyártási rátával még több mint kév évig kitart a program, és minden döntésükkel igyekeznek a végösszeszerelő sor működését biztosítani.
A Credit Suisse becslése szerint a koronavírus-járvány miatt a 747-esek 91, az A380-asok 97 százaléka most is repülőtereken letárolva várja sorsa jobbra fordulását.
Mint arról korábban beszámoltunk, a Boeing saját beszállítójának kilépése miatt is lépéskényszerbe került, a gépek törzsét készítő kaliforniai Triumph Group több részre bomlik, a tulajdonosok eladták a vagyonelemeket, és a cég úgy döntött, nem gyárt több részegységet a Jumbóhoz.
Legutóbb 2018-ban érkezett megrendelés az áruszállító 747-8F-re, akkor a UPS kért 14 darabot, a Volga-Dnepr pedig négyet, de utóbbiakat később visszamondták. Az utasszállító verzió gyártásával már 2017-ben leálltak, mivel mindössze 47 példányra szerződtek.
A típust a Boeing 1970-ben mutatta be, és hatalmas sikert aratott vele: szélesebb tömegek számára tette elérhetővé a repülést, mivel egy-egy út költségét több utas viselte, így jelentősen csökkenhettek a jegyárak.