Lépéskényszerbe került a Boeing a 747-8-as típusával kapcsolatban, miután egyik fő beszállítója kiszállt a programból. A vállalatnak döntenie kell: vagy szerez másik beszállítót és nagyjából száz új megrendelést, vagy leállítja ikonikus gépe gyártását.

A Flightglobal szerint a gépek törzsét készítő kaliforniai Triumph Group több részre bomlik, a tulajdonosok eladták a vagyonelemeket, és a cég úgy döntött, kilép a 747-es programból. A Boeingnek még van 13 megrendelt, és gyártásra váró gépe, ezeket még befejezi, de alvállalkozója kiszállásával döntéskényszerbe került a társaság.

A leállítás mellett az szól, hogy legutóbb 2018-ban érkezett rendelés az áruszállító 747-8F-re, akkor a UPS kért 14 darabot, a Volga Dnepr pedig négyet, de utóbbiakat később visszamondták. Az utasszállító verzió gyártásával már 2017-ben leálltak, mivel mindössze 47 példányra érkezett igény.

Forrás: Budapest Airport

A típus megtartása mellett szól viszont, hogy 138 tonnás terhelhetőségével és az orr felnyitásával pakolható rakodóterével sokoldalúbb, mint a gyártó második legnagyobb áruszállítója, a 102 tonnát szállítani képes Boeing 777F.

A koronavírus-járvány miatt most jelentős kereslet mutatkozik a légi áruszállító kapacitásokra, de ez a járvány után a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése szerint jelentősen csökkenni fog.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A pandémia előtt rossz helyzetben volt a szektor, csökkent a kereslet, de nőtt a kapacitás.

A cargo-iparág problémáit azóta sem sikerült megoldani, így a járvány miatti átmeneti erősödés után újabb rossz időszak elé nézhet a szegmens.

A Flightglobal informátorai szerint egyre nagyobb a belső nyomás a Boeing berkein belül e kérdésben, bár állítólag két újabb érdeklődő is megkereste már a céget, választ nem kaptak. Az elmúlt két évben öt Jumbo-vásárló is kérte a gyártót, hogy tisztázza a 747-es programmal kapcsolatos terveket.

Seattle-ben jelenleg kéthavonta készül el egy 747-8F, a UPS 2022 végéig veszi át a még hátralévő példányokat.

Hírek szerint nagyjából 100 gépre szóló új megrendelésnek kellene befutnia ahhoz, hogy a Boeing folytassa az ikonikus típus gyártását.

A törzseket készítő Triumph a kezdetek óta része a programnak, az újabb, 8-as verziókhoz a törzsön kívül ajtókat, vezérsíkokat, padlózatot is készít kaliforniai és texasi üzemében. Pár évvel ezelőtt azonban már jelezte, hogy ki akar szállni, így 2020-ban fogják az utolsó törzsrészt elkészíteni.

A szaklap információi szerint a cég elegendő alkatrészt adott át ahhoz, hogy be lehessen fejezni a UPS gépeit, de további támogatást nem ad.

A Boeing a lap megkeresésére azt írta, a leadott megrendeléseket ki tudja elégíteni, és folyamatosan egyeztet a beszállítókkal a gyártási folyamat zavartalansága érdekében.