2013. december 3-4. között Budapesten tartottak találkozót a Visegrádi Együttműködésben résztvevő országok polgári légiközlekedési hatóságának vezetői. Az idén soros elnökségi feladatokat ellátó Magyarország egyfajta hagyományteremtés céljából hívta meg fővárosunkba Szlovákia, Csehország és Lengyelország légügyi hatóságának képviselőit a kétnapos eseményre.

A négy ország légügyi hatóságainak találkozója legfőképp abból a célból jött létre, hogy egy olyan együttműködési nyilatkozatot rögzítsenek, melynek segítségével a jövőben számos nemzetközi légiközlekedési szervezettel és ügynökséggel folytatott tárgyalás során a visegrádi négyek egy régióként, közös érdeket és közös hangot tudnak képviselni.

Északi szomszédunkat, Szlovákiát Jan Breja, a Szlovák Polgári Légiközlekedési Hatóság igazgatója, Lengyelországot Marcin Szczygieł, a Lengyel Polgári Légiközlekedés Hatóság Repülésbiztonsági Irodájának vezetője, Csehországot pedig a Cseh Polgári Légiközlekedés Hatóság igazgatója, Josef Rada képviselte a kétnapos konferencián. Vendéglátóként a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának vezetője, Farkas András vett részt az eseményen.


A sajtótájékoztatón mindannyian egyetértettek abban, hogy egy ilyen, éves szinten megrendezésre kerülő konferencia szükséges, hogy a közép-európai régió légügyi érdekei és kérdései minél hatékonyabban érvényesítésre kerüljenek nemzetközi szinten. Ennek keretében leginkább az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséghez (EASA) és a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezethez (ICAO) kötődő szabályok ésszerűsítésére és azok alkalmazására kívánnak koncentrálni.

A felek négy területet emeltek ki, melyre különös figyelmet szentelnek. Először is a repülő- vagy hajózószemélyzeti szakszolgálati engedélyeztetésről folytattak tárgyalásokat, ezen belül is a személyzettel kapcsolatos képzésekről, szakszolgálati engedély és orvosi minősítés kiadásáról, valamint a jóváhagyott képzőszervezetek megjelenéséről, műrepülő jogosítások kiadásáról és a repült idő nyilvántartásáról is egyeztetéseket folytattak a delegáltak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az ATM, vagyis a légiforgalmi szolgáltatások ugyancsak a kiemelt ügyek körébe tartozott a kétnapos megbeszélésen, melyen belül szó esett az ASM (Air Space Management), tehát a légtérgazdálkodás, a légiforgalmi szolgálatok (ATS – Air Traffic Services), valamint az áramlásszervezés (ATFM – Air Traffic Flow Management) kérdéseiről is.

A Visegrádi négyek polgári légiközlekedési hatóságai között létrejött megállapodást írják alá a szlovák, lengyel, magyar és cseh hatósági vezetők. (Fotó: Tóth Máté – AIRportal.hu)


A repülésbiztonsági kérdésekben egyezségre jutottak a folyamatos monitoring megközelítés fejlesztésének területén elért eredmények kölcsönös megosztásának fontosságában is, melynek keretében együttműködnek a régiós alapelvek és feladatok koordinált végrehajtásában is.

Végül a FAB, vagyis a funkcionális légtérblokk ügyének kérdéseit vázolták a felek, melyet az Európa Parlament és Tanács által hozott 1070/2009/EK rendelet szabályoz, valamint az egységes európai égbolt SES-II rendelet része is. Lényege, hogy a huszonnyolc EU-tagállam határai által tagolt légtér helyett az egységes légteret országhatár-független, funkcionális blokkokra osztják a légiközlekedés biztonsága és az optimális útvonalhálózat kialakítása érdekében. E kezdeményezés közép-európai tagja Magyarország mellett Csehország, Szlovákia, Ausztria, Horvátország, Szlovénia és Bosznia-Hercegovina is.

Zárásképpen a Visegrádi Együttműködésben résztvevő államok delegáltjai elmondták, hogy nincs kizárva a jövőbeni együttműködés, olyan légügyi kooperáció más kontinensbeli régiókkal sem, mint például Skandinávia vagy a mediterrán térség.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!