Lelőttek egy malajziai utasszállító repülőgépet csütörtökön Kelet-Ukrajnában 10 kilométeres magasságban – jelentette az Interfax hírügynökség légügyi forrásokra hivatkozva.

  • Július 17-én, csütörtök délután Ukrajna területén, az orosz határ közelében lezuhant a Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járata. A repülőgép fedélzetén 295 ember volt. Túlélők nincsenek.
  • Az eddigi információk szerint a járattal magyar állampolgár nem utazott.
  • A szerencsétlenségben érintett repülőgép egy Boeing 777-200ER, lajstroma: 9M-MRD.
  • Ukrajna keleti részének légterét polgári gépek előtt lezárták. A Dnyipropetrovszki zónán keresztül vezető, benyújtott repülési terveket az Eurocontrol elutasítja.

A Malaysia Airlines egyik Boeing 777-200ER típusú repülőgépe a párizsi Charles de Gaulle repülőterén. (Fotó: Kovács Gábor - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Malaysia Airlines egyik Boeing 777-200ER típusú repülőgépe a párizsi Charles de Gaulle repülőterén. (Fotó: Kovács Gábor – AIRportal.hu)


Ukrán forrás szerint a szakadárok lőtték le a malajziai repülőgépet

Megerősítette az Ukraeroruh légi közlekedést kiszolgáló ukrán állami vállalat a malajziai utasszállító repülőgép lezuhanását Ukrajnában, az orosz-ukrán határ közelében. Anton Herascsenko belügyminiszter-helyettes közlése szerint a gépet “terroristák”, azaz kelet-ukrajnai szakadárok lőtték le Buk típusú légvédelmi rakétával.

Az Ukrajinszka Pravda ukrán hírportál forrásai szerint a gép Hrabovo település közelében zuhant le. Az Információs Ellenállás nevű civil szervezet pedig azt közölte, hogy a Donyeck megyei Toreztől északra zuhant le az utasszállító. Az Interfax Ukrajina szerint Hrabovo környéke a szeparatisták ellenőrzése alatt áll.

BBC-forrás: csak nagy hatótávolságú rakétával lőhették le a gépet

Tízezer méter magasan repülő gépet csak nagy hatótávolságú, esetleg radarvezérlésű, föld-levegő rakétával lehet lelőni, vagy egy harci repülőgépről levegő-levegő rakétával – közölte csütörtökön a BBC-vel egy meg nem nevezett katonai szakértő.

Ebből arra lehet következtetni, hogy semmilyen hordozható rakétával nem érhető el egy ilyen magasságban repülő gép – tette hozzá az illető.

Amerikai szakértők műholdképekből megpróbálják megállapítani, hogy a térségben az adott időben kilőttek-e nagy hatótávolságú föld-levegő rakétát – olvasható a BBC honlapján.

Putyin beszélt Obamával

Az orosz államfő a maláj utasszállító repülőgépet ért szerencsétlenségről is tájékoztatta Barack Obama amerikai elnököt csütörtöki telefonbeszélgetésük során, és komoly csalódottságát fejezte ki az Oroszországgal szemben foganatosított újabb amerikai szankciók miatt – közölte a Kreml sajtószolgálata.

Vlagyimir Putyin megosztotta amerikai kollégájával a repülőgép-szerencsétlenségről közvetlenül hozzá beérkezett információkat is – írták a Kreml honlapján elhelyezett közleményben.

Az orosz államfő és az amerikai elnök részletesen megvitatták az ukrán helyzetet, s Putyin a délkelet-ukrajnai harci cselekmények azonnali és feltétel nélküli beszüntetésére szólította fel a konfliktusban álló feleket.

Kerülni fogják Ukrajnát a légitársaságok

A Wizz Air további intézkedésig egyetlen járata sem repül át Kelet-Ukrajna felett – közölte a légitársaság csütörtökön az MTI-vel.

Korábban már több légitársaság, a német Lufthansa, az Air France, a Turkish Airlines is bejelentette, gépeik elkerülik a donyecki légteret. Az orosz Aeroflot és Transaero közlése szerint gépeik egész Ukrajnát el fogják kerülni.

Független nemzetközi vizsgáló-testületet szorgalmaz a magyar külügy

A Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) fontosnak tartja, hogy független nemzetközi testület vizsgálja ki a malajziai utasszállító repülőgép tragédiájának körülményeit, és nevezze meg “ennek a gyáva és embertelen tettnek a felelőseit”.

Közölték, mély megdöbbenéssel értesültek a Malaysia Airlines MH17-es járatának Ukrajna légterében történt feltételezett lelövéséről, és őszinte együttérzésükről biztosítják a tragédia 295 áldozatának hozzátartozóit.

Ukrán titkosszolgálat: bizonyíték van rá, hogy a szakadárok tették

Az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) olyan felvételt tett közzé csütörtökön a YouTube videomegosztó portálon, amely a titkosszolgálat szerint bizonyítja, hogy a szakadárok lőtték le a malajziai utasszállító gépet Kelet-Ukrajna fölött.

Az SZBU egy lehallgatott telefonbeszélgetést tett közzé, amelyen állítólag két szeparatista beszélget, és az egyik elismeri, hogy az emberei lelőttek egy utasszállítót.

A szakadárok azt állítják, hogy nem rendelkeznek olyan fegyverrel, amellyel le lehet lőni egy 10 ezer méteres magasságban haladó gépet. Ennek ellentmond, hogy a szakadárok néhány hete az interneten közzétették, hogy zsákmányoltak az ukrán hadseregtől egy Buk típusú közepes hatótávolságú föld-levegő rakétarendszert. Kijev szerint nagy valószínűséggel ilyen típusú fegyverrel lőtték le az utasszállítót.

Az ukrán belügyminisztérium tanácsadója közölte, hogy a repülőgépet egy Buk föld-levegő légvédelmi rakétával lőtték le. Kijev is megerősítette, hogy meghalt a 280 utas és a 15 fős személyzet.

Korábbi értesülések szerint a katasztrófa Kelet-Ukrajnában az orosz határtól 60 kilométerre, Donyeck körzetében történt. A maláj légitársaság Twitter-üzenetben közölte, hogy minden kapcsolatot elvesztett a géppel, amikor az az ukrajnai légtérben repült.

A hágai magyar nagykövetség az MTI-t arról tájékoztatta: a holland külügyminisztériumnak nincs információja arról, hogy a gépen magyar utas tartózkodott volna.

A rakétával lelőtt gép a Malaysia Airlines 17-es számú, Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó járata volt, amelyet egy Boeing 777-200ER típus teljesített.

Az MTI kijevi tudósítója jelenti

Az ukrán védelmi minisztériumból származó információ szerint a gép a Donyeck megyében, Torez városától nem messze, Hrabovo település közelében zuhant le. A Donyeck megyei adminisztráció közlése szerint Hrabovo környéke a szeparatisták ellenőrzése alatt áll.

A gépet Anton Herascsenko belügyi tisztségviselő közlése szerint “terroristák”, azaz kelet-ukrajnai szakadárok lőtték le Buk típusú légvédelmi rakétával. A szakadárok ezt cáfolták, s azt állították, hogy nincsenek ilyen magaságban is bevethető légvédelmi fegyvereik.

Jurij Butuszov, a Cenzor.net ukrán hírportál főszerkesztője arról számolt be Facebook-oldalán, hogy a malajziai géppel egy időben a térségben repült az ukrán légierő egy Il-76-os katonai szállítógépe. Az újságíró elképzelhetőnek tartja, hogy az ukrán katonai gépet akarták lelőni, de célt tévesztettek. Bejegyzésében azt írta, az ukrán fegyveres erők vezérkarából egy forrás arról tájékoztatta, hogy az utasszállítót az orosz légvédelem lőtte ki orosz területről vagy közvetlenül az orosz-ukrán határról. A szerkesztő úgy tudja, hogy a térségben nem tartózkodik ukrán légvédelmi egység, csak szakadárok és orosz zsoldosok.

Petro Porosenko ukrán elnök kezdeményezte, hogy hozzanak létre állami bizottságot nemzetközi szervezetek szakértőinek bevonásával a légi katasztrófa kivizsgálására. Az államfő rámutatott arra, hogy az elmúlt néhány nap alatt ez már a harmadik tragikus eset, miután – mint mondta – korábban orosz területről lelőtték az ukrán légierők egy An-26-os szállító és egy Szu-25-ös vadászgépét.

“Nem zárjuk ki annak lehetőségét, hogy az utasszállítót lelőtték, ugyanakkor leszögezzük, hogy az ukrán fegyveres erők semmilyen támadást nem hajtottak végre a légtérben” – hangsúlyozta az ukrán elnök.

Égő roncsokról és a földön heverő holttestekről küldött jelentést a Reuters hírügynökség tudósítója a malajziai utasszállító repülőgép lezuhanásának helyszínéről, Hrabovo közeléből.

Beszámolója szerint egy tisztviselő a helyszínen azt mondta neki, hogy legalább száz holttest hever a környéken, de – szavai szerint – a maláj gép becsapódásának helyszínétől 15 kilométerre is láttak szétszóródott roncsokat.

Fél éven belül két Malaysia Boeing 777-es szerencsétlenség

Március 8-án a Dél-kínai-tenger felett tűnt el az egyik repülőgép, míg ma, csütörtökön Kelet-Ukrajna felett lőttek le egyet.

A Malaysia Airlines Amszterdamból Kuala Lumpurba repülő 17-es járatát a 9M-MRD lajstromjelű Boeing 777-200ER teljesítette. Ez a repülőgép tizenhét éve pontosan ezen a napon repült először: 1997. július 17-én.

A gépen 247 turistaosztályú és 35 business osztályú ülés volt. A legfrissebb adatok szerint a repülőgépen 280 utas és a 15 fős személyzet volt. A flightradar24.com oldal a repülőgéptől utoljára közép-európai idő szerint 15:21-kor kapott adatokat, 33 ezer láb magasságban: az utasszállító Donyecktől keletre, az orosz-ukrán határt keresztezte.

Szakértő: improvizálniuk kell a légiforgalmi irányítóknak

Több légi útvonal és egyes légterek lezárása miatt az irányítók csak improvizálni tudnak, az útvonalak és a repülési idők tartósan hosszabbak lesznek – mondta az MTI-nek Bakos József, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. főosztályvezetője csütörtökön.

Elmondása szerint egy légiforgalmi irányító számára annál rosszabb nincs, mint amikor egy gép eltűnik a radarernyőről, de a többi gépet ugyanúgy tovább kell irányítani. A leggazdaságosabb légi útvonalakat azonban időbe telik megtalálni, addig improvizálni kell, mert a járatok nem fognak megállni.

Jelezte: a baleset miatt a magyar légtérben este már két olyan gép is megjelent, amely eredetileg nem ezen az útvonalon repült volna – közülük az egyik a balesetben érintett Malaysia Airlines egyik járata volt. Ezek azért választották a magyar légteret, mert nem akartak Ukrajna fölött repülni.

Bár az ukrán minisztérium pár napja közölte: lezárja a Donyeck fölötti légteret, az Eurocontrol adatbázisában a repülés időpontjában, és utána sem szerepelt semmilyen korlátozás. Emiatt a repülési tervet elfogadják, és a gép a megadott útvonalon haladhat.

A főosztályvezető elmondta, az eset távlati következménye lesz, hogy az eddig megszokott repülési útvonalak megváltoznak, a forgalom alakulásáról azonban egyelőre nem lehet becsléseket közölni, így arról sem, hogy a magyar légtér forgalmára az eset milyen hatással lesz. Elmondása szerint a légitársaságoknak a biztonság az elsődleges, ezért is jelentették be, hogy elkerülik a donyecki régiót.

Biztonságpolitikai szakértő az esetről

Kínos politikai és diplomáciai helyzetbe kerülhetnek a szeparatisták és Oroszország a Malaysia Airlines Amszterdam-Kuala Lumpur járatának lelövése után – mondta Tálas Péter, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Stratégiai Védelmi Kutatóközpontjának igazgatója csütörtökön az MTI-nek.

Tálas Péter az MTI-nek azt mondta, Oroszország láthatóan nem tudja szavatolni a nemzetközi légi közlekedés biztonságát és feltehetően az oroszok fegyvereivel lőtték le a gépet, mivel a nemzetközi közvélemény tudja, hogy az oroszok támogatják a szeparatistákat. Hozzátette: úgy tűnik, a szeparatisták azt hitték, hogy egy ukrán katonai szállítógépet lőttek le, és kínos, hogy az esetet a magát Donyecki Népköztársaságnak nevező állam hadügyminisztere jelentette be.

Ezt követően a donyeckiek ellen további, akár uniós szankciókat is foganatosíthatnak, és vita kezdődik majd arról, hogy ki a felelős az esetért – vélekedett. Ebben az oroszok Tálas Péter szerint “mosni fogják a kezeiket”, de a nehézfegyverzet egy részét ők szállítják, 10 kilométer magasban lévő gépet pedig vállról indítható rakétával nem lehet lelőni.

A szakértő szerint ezzel együtt Oroszország is kellemetlen helyzetbe kerülhet, mert tudni, hogy Moszkva támogatja a szeparatistákat. További probléma, hogy nem tudják a szakadárokat fegyelmezni, pedig Oroszország nagyhatalom, ezt kötelessége lenne megtenni. A történtek után nyomás helyeződhet Oroszországra, hogy hagyjon fel a donyeckiek támogatásával, mert már a nemzetközi légiközlekedést is fenyegeti a háború – mondta Tálas Péter.

Utoljára frissítve: 2014.07.17. 22:55