“Cleared to land highway S36” – bármennyire is hihetetlen, de ez az utasítás szükség esetén elhangozhat az osztrák légiforgalmi irányítástól. Képzeljük csak el, ahogyan az osztrák S36-os autópályán haladunk, Zeltweg környékén, előttünk az autópálya forgalommentes, majd egy meglepetésszerű pillanatban az osztrák légierő egyik Lockheed C-130 Hercules szállítógépe érinti az autópálya betonját jó 100 méterrel előttünk.

Nos, ez ebben a formában nem fordulhat elő, viszont az S36-os autópálya egy 2100 méteres szakasza valóban képes a légierő repülőgépeinek fogadására, szükségállapot esetén. Nem csupán “sógorainknál” találhatunk efféle szükségrepülőtereket, hiszen több közép-európai államban alkalmaztak hasonló megoldást.

Az autópálya-szükségrepülőterek kialakítása a hidegháború során terjedt el Közép-Európa több országában, nyugati és keleti berendezkedésű államban is alkalmazták ezt a megoldást. Leginkább Svájc, NDK és NSZK területén építettek ki olyan autópálya szakaszokat, amelyek képesek voltak egy-egy harci repülőgép fogadására, azonban Lengyelország és Csehszlovákia is létrehozott ilyen útszakaszokat.

Miután a második világháború lezárult, és kialakult a két ellentétes pólus Európában, a NATO és a Varsói szerződés tagállamai között kialakuló esetleges konfliktus esetére az előbb említett keleti és nyugati államok készen álltak a szükségrepülőterek megnyitására.

Az NSZK már a hidegháború kezdete óta folyamatosan építette ki az autópálya-szükségrepülőtereket, míg az NDK csak az 1970-es évektől kezdett bele a kivitelezésbe. A hidegháború végeztével, az 1990-es évek elejétől fogva elvesztették jelentőségüket ezek a létesítmények, azonban Németország, Csehország és Ausztria területein manapság is felfedezhetőek az autópályán megbújó repülőterek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Kép - AIRportal.hu Budapest Ferihegy Airport (BUD/LHBP)

Mi a helyzet itthon?
Magyarországon nincs olyan kiépített autópálya szakasz, amelyet szükségrepülőtérnek lehetne használni. Manapság keringenek olyan városi legendák, melyek szerint az M5-ös Gyál közeli, valamint az M7-es Székesfehérvár melletti szakasza lenne képes erre a feladatra. Egyes információk szerint a 6-os út Szekszárdhoz közeli, 4 sávos szakasza átalakítható lenne szükségrepülőtérnek.

Az A29-es autópályán kialakított szükségrepülőtér Brémától nyugatra. (Fotó: Wikipedia)

A tervezésnél fontos szempont volt, hogy olyan útszakaszt hozzanak létre, amely szakaszon – ez körülbelül 2500-3000 métert jelentett – semmilyen nagyfeszültségű vezeték, felüljáró, sem pedig nagyméretű portál-tábla nem veszélyezteti az érkező gépeket.

A két ellentétes haladási irányt elválasztó zöldsáv ez esetben nem volt jelen a szakaszokon, általában ezeket lebetonozták, és helyére elmozdítható beton elválasztó elemeket, vagy szalagkorlátokat telepítettek. A szakasz mindkét haladási oldalára kiépítettek egy látszólag befejezetlen pihenőhelyeket, melyek a repülőgépek megfordítására és tárolására szolgáltak.

Ezeket a szükségrepülőtereket olyan helyekre tervezték, ahol közeli főút vagy autópálya könnyen elérhető, így a lezárt autópálya forgalmát ezekre az útszakaszokra tudták átirányítani a repülőtér használatának idejére. A szakaszokhoz közel található katonai repülőtereken mobil katonai eszközök, irányítótornyok és radarberendezések várták a szükségállapotot, melyek egy kiépített úton, könnyedén meg tudták közelíteni a leszállópályákat. Ezekből az autópálya-szükségrepülőterekből 24 óra alatt jól felszerelt katonai repülőtér volt létesíthető.

Hogy ezek az autópálya szakaszok hogyan viselkednek repülőtérként, arról lássunk pár videót!

MiG-21-es repülőgép leszállása egy lengyel autópályára. (Forrás: Szymon M’s YouTube Channel)

NATO gyakorlat a nyugat-német 84-es autópályán. (Forrás: airboyd’s YouTube Channel)

Lockheed F-104 Starfighter leszállása a német autópályára. (Forrás: airboyd’s YouTube Channel)

Forrás: Wikipedia.org, Repüléstudományi Közlemények (2010. április 16.)
Címlapfotó: Senior Airman Glenda Pellum – Wikipedia

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!