A birminghami repülőtér végső megközelítésekor kinyílt a vészhelyzeti energiaellátást biztosító Ram Air Turbine (RAT) az Air India Boeing 787-8-asán, az indiai pilóták szervezete vizsgálatot, a légügyi hatóság információkat követel a gyártótól.
Az Air India VT-ANO lajstromjelű Dreamlinere a légitársaság AI 117-es számú járatát teljesítette október 4-én Amritszár és Birmingham között.
A repülőgép a célállomás 33-as jelű futópályájának végső egyenesén repült, amikor kinyílt a vészhelyzeti energiaellátást biztosító RAT légcsavar.
A Ram Air Turbine a légáramlást kihasználva egy kis méretű propeller segítségével termel energiát a kulcsfontosságú hidraulikus és elektromos rendszerek ellátásához például mindkét hajtómű repülés közbeni leállása vagy az áramellátás megszűnése esetén.
A járat biztonságosan leszállt, a pilóták sem a hajtóműveknél, sem az elektromos és hidraulikus rendszereknél nem észleltek meghibásodást.
A repülőgép visszaúti járatát törölték, a Dreamliner átvizsgálást követően, október 5-én repült vissza Amritszárba. Az információkat a légitársaság is megerősítette a Reutersnek.

Az eset kapcsán az Indiai Pilóták Szövetsége (FIP) felszólította az ország légügyi hatóságát (DGCA), hogy vesse alá átfogó vizsgálatnak a légitársaság Boeing 787-eseinek elektromos rendszereit.
Közlésük szerint, amelyet az AVHerald is idéz, a RAT közvetlenül a leszállás előtt mindössze 500 láb (kb. 150 méter) magasságban aktiválódott, miután a repülőgép működését figyelő rendszert hibát érzékelt az elektromos hálózat egyik vezérlőegységénél (Bus Power Control Unit – BPCU). A Reuters beszámolója szerint az ország légügyi hatóság a Boeinghez fordult további információkért.
Amint arról korábban beszámoltunk, június 12-én az Air India Ahmadábádból London-Gatwickre tartó, AI 171-es számú járatát teljesítő Boeing 787-8 Dreamliner közvetlenül a felszállás után lezuhant, és bár egyelőre semmilyen összefüggést nem tártak fel a katasztrófa és a mostani esemény között, azon a repülőgépen is kinyílt a vészhelyzeti energiaellátást biztosító RAT.
Mint az előzetes jelentés rávilágított, a katasztrófa során a RAT az előírásoknak megfelelő automatizmus szerint aktiválódott, miután mindkét hajtómű fordulatszáma a minimális, alapjárati alá csökkent, mert a hajtóművek üzemanyag-ellátását vezérlő kapcsolók CUTOFF helyzetbe kerültek.