Tíz vidéki repülőtéren válik elérhetővé a teljesítményalapú (műholdas) navigáció a HungaroControl novemberben befejeződött, nagyszabású projektje révén.

A több mint 200 millió forint uniós forrásból megvalósult beruházás a kisebb költségvetésből gazdálkodó légikikötők számára költséghatékonyabb, a pilótáknak pedig kedvezőbb landolási megoldást nyújt, ezzel egyúttal jelentősen növelve a repülésbiztonságot – közölte honlapján a magyar léginavigációs szolgáltató.

A teljesítményalapú navigáció, azaz PBN (Performance Based Navigation) egy korszerű technológia, amely a légi forgalmat kiszolgáló szakszemélyzet és a pilóták munkáját egyaránt megkönnyíti.

Ez a megoldás a repülőterek számára alternatívát nyújt a földi telepítésű eszközökkel támogatott leszállási eljárásokkal szemben.

Illusztráció. (Fotó: AIRportal.hu)

A PBN rendszerek a GPS jelekre támaszkodva és az EGNOS rendszerrel kiegészülve segítik a pilóták helyzetmeghatározását és navigálását, így azok számára kedvezőtlen időjárási viszonyok mellett is lehetővé válik a biztonságos leszállás, csökkenhet az úgynevezett elhatározási magasság (az a magasság, amelynél a pilótának a landoláskor látnia kell a leszállópályát).

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 2017 szeptemberében megkezdett fejlesztésnek köszönhetően a jövőben hét polgári (Győr/Pér, Hévíz/Balaton, Debrecen, Pécs, Szeged, Nyíregyháza és Békéscsaba), valamint három katonai (Pápa, Kecskemét, Szolnok) légikikötő műholdas megközelítésére nyílik lehetőség.

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával valósult meg.