A LOT Polish Airlines a héten elindította első járatát London City (LCY) repülőterére, ezzel az eddigi legkényelmesebb összeköttetés létesült azoknak, akik point-to-point utasként Londonba tartanak.

Régóta ismert információ, hogy Budapestről, és általában a régióból Londonba utaznak a legtöbben, éves szinten milliós nagyságrendű utas közlekedik a két város között. Nem is csoda, hogy a fontosabb légitársaságok rárepültek az útvonalra, a Ryanair, a Wizz Air, a British Airways és az easyJet is naponta több járatot üzemeltet, ezzel nem csak flexibilitást, de kedvező jegyárakat is kínálva.

Fotó: Budapest Airport

Ebbe a kimondottan erős versenyhelyzetbe toppant be a LOT, a London-City repülőtérre való járatnyitás azonban nem csak az újabb csatlakozás biztosítása, de a budapesti bázis bővítése miatt is fontos. A lengyelek piaci rést találtak, City ugyanis soha nem volt elérhető a magyar fővárosból. Kérdés, hogy valójában mekkora ez a rés. Elméletben az üzleti utazóknak tökéletes, mivel a pénzügyi központ alig 30-40 perc alatt elérhető tömegközlekedéssel, de a belváros sincs sokkal messzebb, a menetrend pedig támogatja a napon belüli oda-vissza utazást. A reptér nagy előnye, hogy a londoni tömegközlekedési hálózatba közvetlenül be van kötve és Oyster kártyával,. vagy bármilyen érintésmentes bankkártyával használható.

Fotó: London City Airport

Ezzel rendkívül sok időt, illetve pénzt is megtakaríthat az utas, ugyanis nem kell plusz pénzt fizetni a transzferért. A repülőtér tavaly 4,8 millió utast kezelt és éppen átalakítás alatt áll. Mintegy 500 millió fontból bővítik ki a terminált, emellett a forgalmi előtéren 8 új állóhelyet alakítanak ki. Ezekre szükség is van, a reptér ugyanis csúcsidőben méreteiből fakadóan elég szűkös tud lenni. Az üzleti utasok számára hátrány, hogy Heathrow-tól eltérően nincsenek prémium várók.

A repülőtér a Temze partjára épült, terjeszkedése nem lehetséges, ezért az üzemeltetőnek sokszor kreatívnak kell lennie. Ennek része, hogy a gurulóút-hálózat nem teljes, emiatt a futópályához való gurulás egy része magán a futópályán zajlik (backtrack).

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A város közelsége miatt a repülőtér megközelítése, illetve az indulási eljárás is egyedi: 3 helyett 5 fokos besiklási szög van, amely a repülésrajongóknak igazi csemege. A megközelítés során tapasztalatunk szerint viszonylag sok időt töltenek 2000-2500 láb magasságban és csak az utolsó pillanatokban kezdik meg a süllyedést a végső megközelítés során. Érezni nem lehet a 2 fokos különbséget, de az ablakon kitekintve szembetűnő, hogy milyen sebességgel közeledik a föld. Majd amikor az utas azt gondolná, hogy most csapja oda a pilóta a gépet, akkor szépen kilebegtetik a gépet és vajpuhán landolnak. Legalább is az első járat női kapitánya így tett.

A felszállás ezzel szemben a nem rendszeres utasoknak is érezhető különbséget jelent. A futópálya rövid, behúzott fékekkel először közel felszálló teljesítményre pörgetik fel a hajtóműveket, majd rövid nekifutás után rendkívül erős emelkedés következik a belváros felett.

Fotó: AIRportal.hu

A LOT a járatot Embraer E190-esekkel teljesíti, mint a legtöbb légitársaság, aki ide repül.

A magyar piacon egyedüliként a LOT nem csak business és economy, de prémium economy jegyeket és értékesít a járatra.

Az E190-esek vadi újak, alig pár hónapja készültek el, a fedélzeten rongálásnak nyoma nincs, a bőr ülések illata lengi be az utasteret. A gépen – ahogy a LOT transzatlanti járatain is – van magyar légiutas-kísérő is. A 106 székesre konfigurált kabinban a székek közti távolság mindhárom osztályon 31 hüvelyk, amely erős európai átlagot jelent. Nem bővelkedünk helyben, bizonyos magasság felett szűkös lehet.

Nagy előnye az Embraereknek, hogy 2-2-es székkiosztás van, így nincs középső szék, nincs heringhangulat sem.

A járaton az economy utasok vizet, kávét, teát és snacket ingyenesen kapnak, de plusz pénzért bármilyen üdítőt, valamint szendvicseket vehetnek. A fedélzeti menü szerint italokat 1 (!), azaz egy euróért, szendvicseket is 10 euró alatt vásárolhatnak.

Fotó: AIRportal.hu

A prémium economy és business osztály terméke között nincs sok különbség, a business-en a mellettünk lévő hely szabadon marad, és a meleg étel kínálat is kifinomultabb. A felszolgálás azonban ugyanaz: fém evőeszköz, üveg pohár, porcelán tányér, bőséges adagok, jó minőségű étel. A légiutas-kísérőkre sem lehet panasz, kedvesen segítették, szolgálták ki az utasokat.

Összességében a LOT kabinterméke és a London-City járata kimondottan versenyképes lehet a lutoni, stanstedi, gatwicki és southendi opciókhoz képest. (Heathrow-t azért nem soroltuk ide, mert a fő légikikötőt többnyire átszálló utasok használják). A transzfernélküliség, a kényelmesebb repülőgép és jó kiszolgálás nagyon nagy előny, ha ehhez jó árak társulnak, akkor meglesz a helye a magyar piacon. Gyors keresésünk szerint feladott poggyász nélkül akár 40-45 ezer forintból is kihozható egy oda-vissza járat, amely általában drágább, mint a fapadosoké, de a megspórolt idő sokaknak többet érhet.