A koronavírus-világjárvány az emberiség mindennapi élete mellett komoly mértékben felforgatta a légiközlekedést is. A kereskedelmi járatok tömeges törlésével beszűkültek a lehetőségek, így egyre több ország kénytelen különjáratokat indítani a külföldön ragadt állampolgáraiért, ez pedig időnként különleges helyzeteket is szül.
A spanyol Wamos Air légitársaság a repülőgépeit wet-lease alapon (többek közt személyzettel együtt) adja bérbe. Így repült a cég EC-KXN lajstromjelű Boeing 747-400-as repülőgépe Közép-Amerikába, hogy több város érintésével mintegy 400 kint ragadt spanyol állampolgárt szállítson vissza Madridba.
A hondurasi San Pedro Sula repülőterén viszont, úgy tűnik, gondokat okozott a Boeing 747-400-as repülőgép kiszolgálása: pontosan nem tudni, hogy miért, de
a földi kiszolgáló emberek kézzel tolták hátra az óriásgépet.
A típus nem rendszeres látogató a repülőtéren, így vélhetően nem állt rendelkezésre alkalmas repülőgépvontató vagy vontatórúd. Érdemes hozzátenni, hogy a művelet csak úgy sikerülhetett a 447,7 tonna maximális felszállótömegű repülőgéppel, hogy a forgalmi előtér enyhén hátrafelé lejtett. Így is mintegy húsz dolgozóra volt szükség, hogy megmozdítsák a Jumbót. A videót a Onemileatatime blog szúrta ki a Twitteren.
Magad uram, ha repülőgépvontatód nincs!
Esta tarde salen varios espoñoles del Aeropuerto Ramón Villeda Morales de SPS, luego que España activara el Mecanismo Europeo de Protección Civil para hacer una operación en Centroamérica que permitiría dar salida a unos 400 turistas de ese pais que se encuentran en la región. pic.twitter.com/zLm3e5Jg9Z
— Hondudiario.com (@hondudiario) March 27, 2020
A polgári repülőgépek közül csak néhány kisebb turbólégcsavaros típus (pl. ATR 42/72, Dash 8-sorozat) számára lehetséges az önerőből történő tolatás (powerback).
Bár fizikailag lehetséges lenne bizonyos körülmények között akár egy Boeing 747-es esetében is „tolatni” a hajtóművek sugárfordítóival (például a vállszárnyas C-17 Globmaster képes erre), ez kockázatos és veszélyes manőver lenne. A pilóták ugyanis nem látnak hátra a pilótafülkéből, a hajtóművek beszívhatnak, felkaphatnak törmelékeket, amely károkat okozhat a szerkezetben, valamint ez veszélyes a közelben álló emberekre, járművekre, épületekre is.
Cikkajánló:
A koronavírus miatt idő előtt kivonta Boeing 747-eseit a KLM