Átadták a cranfieldi repülőtér digitális légiforgalmi irányítási központját, amely az első ilyen az Egyesült Királyságban. A megoldást a Cranfield Egyetem és a Saab Digital Air Traffic Solutions közösen fejlesztette ki.

Fotó: SAAB AB

A repülőtér a következő néhány hónap során a légiközlekedési hatósággal szorosan együttműködve szeretne teljesen áttérni a hagyományos toronyirányításról a digitális megoldásra.

A megnyitón Liz Sugg illetékes miniszter elmondta, hogy a soron következő légiközlekedési konzultációk alkalmával a tárca bátorítani fogja a résztvevőket az innovatív technológiák alkalmazására, hiszen ezzel elérhető a fenntartható fejlődés a repülésben és növelhető az utazási élmény.

Sir Peter Gregson, az egyetem professzora kiemelte, hogy a digitális légiforgalmi irányítási központ jelentősen növeli az intézmény kutatási területét és megalapozza Cranfield helyét a légiközlekedési fejlesztések élvonalában.

Az Aviation International News cikke alapján a márciusban elkezdett összeszerelés után hat hétig „árnyéküzemmódban” működött a digitális torony, amely lehetővé tette a Saab mérnökeinek, hogy finomhangolják a rendszert. Ezt követően megkapták az ideiglenes engedélyt, hogy korlátozott forgalom mellett élőben is tapasztalatot gyűjthessenek az irányítók.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A rendszer egyik fő eleme a szenzortorony, amely 14 kamerával 360 fokos panorámát biztosít a repülőtérről és a környező légtérről. Néhány további kamera pedig irányítható és zoom funkcióval is rendelkezik, ezzel kiváltva a hagyományos távcsövet.

A másik elem a digitális légiforgalmi irányítási központ, amely 225 fokos, több képernyőből álló falra vetíti a kamerák képeit, ezzel biztosítja a személyzetnek az irányok helyes megbecslését, és teszi szükségtelenné a körbefordulást. Az irányítható kamerák képe pedig kép a képben technológiával jelenik meg a főképernyőn.

A repülésbiztonságot a nagyfokú redundancia mellett a képernyőre kivetíthető, a repülőgépek adatait tartalmazó címkék is növelik. A központ képes a légi járművek mellett a repülőtéren közlekedő földi járműveket is megjeleníteni.

Az együttműködő partner, a Saab már 2015-ben üzembe helyezte első távoli toronyirányítási rendszerét Svédországban, és azóta egyre több partner – többek között London City repülőtere és az Ír Légiközlekedési Hatóság – is a vállalattal szerződött a digitális megoldásainak megvételéről.