Már tesztelik a Magyar Honvédség második H145M helikopterét az Airbus Helicopters donauwörth-i gyárában. A szakemberek ma az alacsony magasságon végrehajtott manőverezési próbákat hajtják végre a forgószárnyassal. Helyszíni képgaléria és videó!
A sajtótájékoztató idejére tervezett repülés során a honvédségnek gyártott második H145M-mel hajtottak végre berepülési programot, ez volt a gép második felszállása.
Nagy László, a légierő hadfelszerelési rendszerek fejlesztési főnökség vezetője azt mondta,
ebben az évben 4 gépet tervez a gyártó átadni Magyarországnak, jövőre 12 példány érkezhet meg a flottába, a fennmaradó 4 pedig 2021-ben várható, az utolsó a harmadik negyedév elején érkezhet meg.
Az Airbus Helicopters donauwörth-i gyárában a szerződés aláírásától számítva átlagosan 12-13 hónap alatt végeznek egy helikopter összeszerelésével, évente egyébként összesen mintegy 80 gép készül el a németországi és a franciaországi üzemekben.
Martin Keller, az Airbus Helicopters programmenedzsere elmondta: a berepülés során legfeljebb 20 órát töltenek a gépek a levegőben, és átlagosan 5-6 alkalom alatt elvégzik az átadás előtti kötelező teszteket.
A H145 szériát leginkább harcászati és védelmi feladatokra használják, a teljes üzemelés 37 százalékát teszik ki ezek a feladatok. Eddig 230 példányt gyártottak le a típusból, ebből mintegy 20 darab az M-változat. A H145M-nek 20 példánnyal jelenleg Magyarország a legnagyobb megrendelője, a típus első üzemeltetője, a német légierő 15 darabot kért.
A sajtótájékoztatón Nagy László alezredes azt hangsúlyozta: szeretné, ha a magyar megrendelés kiterjedne a szimulátor megvásárlására is, mivel a tapasztalatok szerint nagyon kicsi a különbség a szimulátoros és valódi repülés között, így a személyzetek felkészülése szempontjából fontos lenne ez a lehetőség.
A H145-ös típus jelenlegi, D2-es verziója 2015 májusában szerezte meg az Európai Repülésbiztonsági Hivataltól (EASA) a légialkalmassági engedélyeket, az első példányt fél évvel később szállították le a német légierőnek. A honvédelmi feladatokat is ellátni képes M verzióból eddig 51-et rendeltek és 23-at szállítottak le.
Az eddigi tapasztalatok szerint a gépnek 98 százalékos a rendelkezésre állása, de az Airbus Helicopters már dolgozik a továbbfejlesztésen, a D3-as verzió már öt rotorlapáttal készül majd, ennek köszönhetően 150 kilogrammal megnő a terhelhetőség, és sokkal kényelmesebb lesz a repülés. Az átalakításokat az Airbus retrofit programban három hét alatt is végre tudja hajtani, a magyar fél egyelőre nem kérte a helikopterei műszaki tartalmának módosítását.