A hongkongi légi baleseteket vizsgáló hatóság kiadta előzetes jelentését az ACT Airlines Boeing 747-400F gépének október 20-án történt, két halálos áldozattal járó futópálya-elhagyásos balesetéről.
A megállapítások szerint a török ACT Airlines (Air ACT) TC-ACF lajstromjelű, 1993-ban gyártott Boeing 747-481BDSF áruszállító repülőgépe 2025. október 20-án, az Emirates SkyCargo járatát üzemeltette Hongkongba, fedélzetén négyfős személyzettel. A repülés egészen a Chek Lap Kok Nemzetközi Repülőtér 07L jelű futópályáján történt földet érés pillanatáig eseménymentesen zajlott.
A jelentés megállapította, hogy a repülőgép 4-es (jobb oldali külső) hajtóművének sugárfordítója nem működött, amelyet még a felszállás előtt feljegyeztek az úgynevezett Minimum Equipment List nevű jegyzőkönyvbe.
Erre a listára az olyan hibákat vezetik fel, amelyekkel a gép repülhet, de a pilótáknak tisztában kell lenniük velük, illetve egyes eljárások a hiba természetének megfelelően módosulhatnak, vagy előre meghatározott korlátozásokat is maga után vonhat egy-egy ilyen hiba.
A leszállást az első tiszt hajtotta végre, a kapitány pedig a megfigyelő pilóta szerepét töltötte be. A repülőgép (UTC idő szerint) 03:52-kor ért földet a 07L futópályán, és a fékezés megkezdése után az automatikus fékrendszerrel kapcsolatos hibaüzenet jelent meg a pilótafülke EICAS kijelzőjén. Ekkor az automatikus fékrendszert kikapcsolták, a kapitány átvette az irányítást, és az arra szolgáló pedálokkal megkezdte a gép futóműveinek fékezését.
A 4-es számú (jobb oldali külső) hajtómű – amelynek sugárfordítója üzemképtelen volt – 03:52:30-kor váratlanul 90 százalékos tolóerőre pörgött fel, majd a hajtómű fordulatszámát jelző N1 érték 6 másodperccel később elérte a 106 százalékos, még 6 másodperc múlva pedig a 107 százalékos szintet.
Ezzel egy időben a többi hajtóművön a korábban beállított sugárfordítót a személyzet visszahúzta alaphelyzetbe, majd újra aktiválta, de ekkorra a repülőgép már balra letért a futópályáról.
A gép több, a pálya melletti területen lévő meteorológiai érzékelőt, jelzőfényt és táblát letarolt, majd egy a repülőtér külső kerítése mellett, egy kijelölt megfigyelőponton álló biztonsági járműnek ütközött, amelyet a tengerbe lökött.
A 747-es ezt követően átszakította a repülőtér kerítését, és a tengerbe csúszott, ahol részben a víz alá süllyedve megállt, a farokrész leszakadt a törzsről, az orr alsó része pedig összetört. A személyzet túlélte a balesetet, a földi járműben tartózkodó két biztonsági őr azonban életét vesztette.
A balesetvizsgálók megállapították, hogy a 4-es hajtómű tolóerőszabályzó karja teljesen előretolt állásban, azaz a maximális teljesítményre állítva volt a megállás után, míg a többi hajtómű sugárfordító karjait a maximális állásban találták.

Az előzetes jelentés rögzítette azt is, hogy a baleset időpontjában az időjárás alkalmas volt a leszállásra, a repülőtéri infrastruktúra pedig megfelelően üzemelt.
A vizsgálat annak megállapítására fókuszál, hogy milyen műszaki, karbantartási vagy emberi tényezők vezethettek ahhoz, hogy a 4-es hajtómű tolóerő-karja a maximális állásba került a fékezési szakasz során.


























