Október 19-én megérkezett a belgrádi Nikola Tesla repülőtér betonjára a szerb nemzeti légitársaság új arculati elemekkel díszített Airbus A319 típusú utasszállító gépe.

A korábbi szerb nemzeti légitársaság jogutódjaként megszületett Air Serbia első gépe a Szerb Légierő MiG-29-esei kíséretében érkezett Belgrádba, ahol vízfüggönyös köszöntésben részesítették. A jeles eseményen a légitársaság vezetői mellett politikusok is megjelentek.

Az augusztus 1-jén megköttetett üzleti megállapodás szerint az Etihad Airways 49 százalékos résztulajdont szerez a komoly financiális problémákkal küszködő JAT Airways-ben.

A megállapodás szerint a JAT Airways Air Serbia néven folytatja tovább működését. A név változásával a vállalat arculata és flottája is megújul az igen koros Boeingekkel repülő fuvarozó az Airbus A319-eseit fogja üzemeltetni, szám szerint tízet. Az első Air Serbia által teljesítendő járat október 26-án indul a Belgrád – Abu Dhabi viszonylaton.

A Blic szerb lap szerint az EU komoly aggodalmát fejezte ki az öböl menti légitársaság bevásárlása miatt, ugyanis egy korábbi jogszabály szerint európai légitársaság többségi tulajdonosa nem lehet európán kívüli jogi vagy magán személy. A felröppent hírek szerint a két cég között köttetett stratégiai megállapodás az ország uniós csatlakozási esélyét is veszélybe sodorhatja. A Szerb Légügyi Hatóság a levélre reagálva kifejtette, hogy a többségi tulajdonos továbbra is a Szerb Köztársaság és az igazgató tanács tagjait is ők nevezik ki, továbbá a döntéseket minden esetben szavazással hozzák meg a többség akarata alapján.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Air Serbia gépe (Forrás: Jat Airways)


A szerb vállalat a keleti régió és a Balkán egyik legerősebb szereplőjévé válhat az arab óriással a háta mögött, ettől tartva a közvetlen régiós konkurensek és a nagy európai cégek több panasszal árasztották el a brüsszeli bürokratákat. Az EU döntéshozói pedig kötelesek kivizsgálni a panaszokat, ez hátráltathatja a revitalizált fuvarozó indulását.

Arab terjeszkedés Európában

Joggal vetődik fel a kérdés, mi haszna az Etihadnak egy veszteséges kis európai légitársaság megmentésében. Az arab fuvarozó ezzel a lépéssel megveti a lábát az európai piacon és komoly hálózatot építhet ki az Air Serbián keresztül.

Az öböl menti légitársaságok, az Etihad, a Qatar és az Emirates folyamatosan figyelik az európai lehetőségeket és szükség esetén komoly anyagi beruházások árán, kihasíthatnak egy szeletet az öreg kontinens légi piacának egyre zsugorodó tortájából.

Az EU légi piaca nemcsak az öböl menti cégeknek vonzó préda, ugyanezen módszerrel vetette meg a lábát a Korean Air is a cseh CSA 44 százalékos tulajdonhányadát megvásárolva. A China Southern pedig komoly érdeklődést mutat a szlovén Adria Airways iránt és szintén szóba hozták a Croatia Airlines megvásárlása kapcsán is. A horvát kormány viszont az indonéz Garudával folytat előrehaladott tárgyalásokat.

A keleti régió legkitartóbb légi cége, a LOT szintén tárgyalásokat folytat több nagy légitársasággal, korábban a Turkish Airlines neve merült fel, de a lengyelek szívesebben látnák vevőjükként az Etihadot. A LOT eladása egyelőre még várat magára, amíg minden jogi feltétel tisztázódik az ügylet előkészítése kapcsán.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!