Több nagy orosz légitársaság, a Gazprom és az Airbus írt alá megállapodást arról, hogy felpörgetik az országban az alternatív repülőgép-üzemanyag fejlesztését és használatát.
A Flightglobal cikke szerint az Aeroflot és az S7 Airlines mellett az áruszállítással foglalkozó Volga-Dnepr is együtt dolgozik az Airbusszal és a Gazprom Nafttal a programban. Hozzájuk csatlakozik a nemzeti kutatás-fejlesztési központ is.
Az üzemanyaggyártó moszkvai és omszki üzemében kezdi meg a kísérleti fenntartható kerozin előállítását, az első, ilyen tüzelőanyaggal teljesített járat legkésőbb 2024-ben szállhat fel Oroszországban.
A közlemény szerint a Gazprom és az Aeroflot is azzal indokolta a lépést, hogy a nemzetközi sztenderdeknek megfelelően az orosz piacon is fokozatosan át kell állni a környezetbarát technológiákra.
A Gazprom már korábban elkezdte az alternatív üzemanyaggal kapcsolatos kutatásait, és a közlekedés minden szegmensének szeretne környezetet jobban kímélő módon előállítható terméket kínálni.
Az Airbus helyi képviselője azt emelte ki, hogy a légiközlekedés karbonsemlegességéhez minden piaci szereplőnek össze kell fognia, erre jó példa ez az együttműködés. Hozzátette, hogy repülőgépeik jelenleg még legfeljebb 50 százalékos arányban használhatnak fenntartható kerozint, de már megkezdődött a munka, amelynek eredményeként rövidesen kizárólag alternatív üzemanyaggal is repülhetnek majd Airbusok.
Az előzetes eredmények szerint a fenntartható kerozin égésekor kevesebb mikrorészecske kerül a levegőbe, emellett ennek a tüzelőanyagnak alacsonyabb a sűrűsége, de nagyobb az energiatartalma, így kevesebbet kell égetni belőle.