Megkezdődött az orosz-kínai szélestörzsű utasszállító koncepcionális  megtervezése, amelyet a leendő beszállítóknak is felvázolnak majd. 

A típus makettje egy kínai szakkiállításon.

A China-Russia Commercial Aircraft Corporation (CRAIC) megkezdte a CR929 néven futó, orosz-kínai összefogással fejlesztett, nagy arányban kompozit anyagok felhasználásával megépülő szélestörzsű gépének koncepcionális szintű megtervezését.

Elsőként a gép törzsének valamint farokrészének tervezését kezdték el a szakemberek. A legfőbb cél, hogy meghatározzák a tervezési kritériumokat és kiválasszák ezekhez az optimális műszaki megoldásokat.

A programot alapjaiban összefogó, kínai állami repülőgépgyártó vállalat, a COMAC és az orosz állami United Aircraft Corporation vegyesvállalataként létrehozott CRAIC ennek keretében 29 potenciális külföldi és helyi beszállítóval tárgyalt Shanghaiban.

A tárgyalófeleknek a gyártó felvázolta a leendő típushoz szükséges legfontosabb rendszerek, valamint részegységek, például a futóművek, és repülésvezérlő rendszerek várható követelményeit – írta a Flightglobal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Erről pontosabb adatokat egyik fél sem hozott nyilvánosságra, vagyis nem lehet tudni, milyen feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy a CRAIC beszállítói szerződést kössön egy adott alkatrészre vonatkozóan.

A repülőgéphez fejlesztett körülbelül 330 kN tolóerejű hajtóművekre várhatóan a GE Aviation és a Rolls-Royce gyártók adnak be ajánlatokat, az ajánlatadási határidő májusban jár le.

A CR929-es gyártásában Kína a vezérsíkokért, az orrkúpért, az orrfutóért és szárnytövekért felelős, az oroszok pedig a szárny, a szárny-törzs összekötő szekció, és fő futómű gyártását vállalták. Az eddig ismert irányvonal szerint mindkét fél nagy arányban, közel ötven százalékban szeretne kompozit anyagokat alkalmazni. A repülőgép összeszerelő gyártósora Shanghaiban működik majd.

Először nyugati, és csak később orosz erőforrás

A típus első tesztpéldányain – a program felgyorsítása érdekében – biztosan nyugati hajtómű lesz majd, és csak később, a szériagyártású példányokra kerül majd fel az MSz-21-es szárnya alatt levő PD-14-es alapjain, az Aviadvigatel által hárommilliárd amerikai dollár költségkerettel kifejlesztett PD-35-ös erőforrás.

A jelenlegi hírek szerint azonban nem elképzelhetetlen az sem, hogy hasonlóan az MSz-21-eshez, két különböző hajtóművel gyártsák a típust, mivel az CRAIC a Rolls-Royce mellett az amerikai General Electric-től is árajánlatot kért be 330 kilonewton tolóerejű sugárhajtóműre vonatkozóan.

A mostani koncepciók szerint a CR929 konfigurációtól függően kétszáznyolcvan utas szállítására lesz alkalmas, hatótávolsága pedig tizenkétezer kilométer lesz, vagyis az Airbus A330-asnak és a Boeing 787-esnek egyaránt vetélytársa lehet majd. A forgalomba állítás végső  céldátumát viszont a korábban emlegetett 2027-ről már most kitolták 2028-ra, de az is elképzelhető, hogy tovább csúszik 2030-ra.