Elindult az Iberia budapesti járata. A spanyol légitársaság visszatért a magyarországi piacra. A fővárossal, Madriddal való kapcsolat egyelőre ugyan szezonális, a nyári csúcsidőszakban heti hat járat áll rendelkezésre az utasoknak, de az útvonal máris jelentősen javítja Budapest légi összeköttetéseit Spanyolországgal és Latin-Amerikával.
Iberia, Express nélkül: indul a budapesti járat
Rárepült Spanyolországra a TAP
Pontosan, sőt a menetrendjéhez mérten három perccel korábban érkezett meg a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre az Iberia idei első menetrendszerű járata az Adolfo Suárez Madrid-Barajas nemzetközi repülőtérről.
Az útvonalat a spanyol flotta egyik legfiatalabb, 2014-es évjáratú keskenytörzsű gépe, az EC-MCS lajstromú A320-as nyitotta meg, amely koránál fogva a külsőségeiben minden újat felvonultatott, amit csak egy Iberia A320-as tud. Sharklet szárnyvégei a korszerű technológiai színvonalat, az üzemanyag takarékos üzemet, a legújabb arculatnak megfelelő festésmintája pedig a mai trendhez igazodó és a megújulást jelképező imázst hirdették.
Az Iberia eredetileg 1974-ben indított először járatot Budapestre, vagyis a légitársaságnak már van ferihegyi történelme, de az is igaz, hogy 2015-re a Budapest Airport és utazóközönsége számára egy új légitársaságról van szó, amely tovább színesíti a választékot. Kiváltképp Madridot egy egészen új, mint választható átszállóközpont megvilágításába helyezve. Tekintve, hogy az Iberiával budapesti indulással foglalhatók spanyol belföldi, vagy akár távolabbi, amerikai járatok is, ami a térségben ilyen modellben eddig csak az Ibériai-félsziget másik nemzeti légitársaságával, a TAP Portugallal volt elérhető. Viszonylag kevesen tudják ugyanis, hogy az idén 70 éves portugál légitársaság a lisszaboni központján keresztül hat spanyolországi nagyvárosba, köztük Madridba is kínál csatlakozásokat, és Amerikába is vannak járatai.
Mint ahogy az Iberia kínálatában is fellelhető a Madridon keresztüli lisszaboni és például portói kapcsolat, még akkor is, ha nyilvánvalóan nem ezek lesznek az elsődleges úti céljai az utazóközönségnek, de ebből is kivehető, fontos üzenet, hogy az Iberia egy komplett hálózatot tett elérhetővé a járatával. Celia Muñoz, az Iberia európai és afrikai régiókért felelős értékesítési igazgatója az AIRportal.hu kérdésére ugyanakkor elmondta, elsődlegesen a Madrid és Budapest közötti közvetlen, ún. point-to-point forgalomra számítanak, de mindenképp szándékuk, hogy ráismertessék utazóikat, Madridon keresztül sok minden más útvonal is igénybe vehető.
Az Iberia több mint 119 célállomásra üzemeltet járatokat 43 országban, de ami a legnagyobb nóvum az újdonsült magyarországi jelenlétével, hogy az Európa és Latin-Amerika közötti útvonalakon a világ vezető légitársasága érkezett el Budapestre.
Bármekkora is az öröm az Iberia visszatérésével, az kétségkívül kissé rontja az összképet, hogy nem egész éves üzemről lehet beszélni. A spanyol légitársaság maradása még bizonytalan, és a sajtótájékoztatón is csak remény hangzott el arra, hogy a járat tartóssá válhat, sőt Emil Delibashev, a British Airways és immáron az Iberia magyarországi képviseletének vezetője rövid megszólalásában egyenesen arra kérte a sajtó jelen volt képviselőit, hogy hirdessék, népszerűsítsék a járatot, mert az segítségére lehet a hosszabb távú üzemnek. Egyelőre tehát azzal kell számolni, hogy – a meghirdetetteknek megfelelően – az Iberia október 22-ig van jelen a magyar piacon, a június 30. és augusztus 27. közötti csúcsidőszakban heti hat járattal. (A részletes menetrend korábbi cikkünkben szerepel.)
Celia Muñoz Magyarországot nagyon fontos piacnak minősítette, „közép-európai járathálózatunk a budapesti nyitással vált teljessé” – nyilatkozta, ami megintcsak azt erősíti, hogy a szándék megvan a folytonosságra, de talán még azért is korai erről beszélni, mert az is elhangzott, hogy a járatnyitás valójában az Iberia azon átstrukturálási programjának a hozadéka, amely hatékonyabbá és gazdaságosabbá tette a légitársaság működését. Következtetésképp az új útvonalakkal óvatosan bánnak és nem kockáztatnak feleslegesen.
Mindemellett bíztató, hogy a Budapest Airport nagy potenciát lát a járatban. Kam Jandu, a repülőteret üzemeltető cég kereskedelmi igazgatója elmondta, azon vannak, hogy minél sikeresebbé tegyék a járatot. Spanyolország egyre népszerűbb célpont a magyarországi utazók körében, az elmúlt évben a hatodik legjelentősebb piac volt – tette hozzá, azt is kiemelve, hogy az Iberiával prémium termék jelent meg az útvonalon. Ez minden bizonnyal szólt a nemzeti légitársasági státusznak, valamint annak is, hogy Madrid és Budapest között a Malév 2012-es csődje óta csakis ultra low-cost légitársaságok, a Ryanair és a Wizz szolgáltatásai közül lehetett választani. Mostantól a szezon erejéig viszont adott akár a business class kabintermék is. Az Iberia, amely az A320-as típuscsaládjába (A319/A320/A321) tartozó gépeivel üzemelteti a járatot az idén összességében több mint 29200 ülést tett elérhetővé, vagyis ennyivel egészíti ki a kapacitásokat.
A járatnyitó ünnepséget jelenlétével megtisztelte José Ángel López Jorrin, Spanyolország magyarországi nagykövete is, aki beszédében kifejtette, nagy öröm számára, hogy részese lehet az Iberia budapesti járatnyitásának. A hivatalát tavaly szeptember óta betöltő nagykövet elmondta, hogy az Iberia ugyan nem az egyetlen légitársaság, amely közlekedik a két ország között, de mégis valami speciális. Az Iberia Spanyolország 1927 óta fennálló legjelentősebb légitársasága, amely magát az országot jeleníti meg. Az Iberia nyitást hoz a spanyol nyelvű kultúra egészére, a hispán világra, ami szerinte fordítottan is igaz, a magyar kultúrára vonatkozólag.