Mivel a francia nyomozók nem találtak robbanóanyag-maradványokat az Egypt Air tavaly lezuhant Párizs-Kairó járatának áldozatain, a Le Figaro napilap információi szerint megkérdőjelezik az egyiptomi hatóságok álláspontját a bombamerényletről. Inkább műszaki problémákra gyanakodnak, a névtelenül nyilatkozók szerint Egyiptom önző érdekből erőlteti a terrorakció elméletét.

A mintegy tucatnyi francia állampolgárságú áldozat maradványainak vizsgálata alapján a párizsi szakemberek kizárják, hogy az Egypt Air tavaly lezuhant 804-es, Párizs-Kairó járatát terrortámadás, bombamerénylet érte – írja a Le Figaro online kiadása.

Névtelenséget kérő nyomozati források szerint mivel nem találtak robbanóanyagra és robbanásra utaló jeleket a holttesteken, inkább műszaki meghibásodás lehet az A320-as katasztrófájának oka.

Az Egypt Air egyik A320-asa, ilyen típus zuhant le Alexandriától északra. Képünk illusztráció (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Egypt Air egyik A320-asa, ilyen típus zuhant le Alexandriától északra. Képünk illusztráció (Fotó: AIRportal.hu)

A francia utasok maradványait hosszas, nyolc hónapi huzavona után idén januárban adta ki Egyiptom Franciaországnak, amely a nyomozásban a repülőgépet gyártóként és az utasok egy részének hazájaként illetékes. Ezt megelőzően, tavaly decemberben – a kezdeti felvetések után hivatalosan is – azt közölték az egyiptomiak, hogy robbanóanyagot találtak a holttesteken, így szerintük tényleg bombamerénylet történt. Ha pedig most megtörténik a hivatalos bejelentés a francia vizsgálat eredményéről, amely ezt megcáfolja, nem várt fordulat következhet a nyomozásban.

Korábban felmerültek már olyan információk, hogy műszaki okból zuhant le a gép Alexandriától mintegy háromszáz kilométerre északra, a tenger felett. A vészhelyzeti adattovábbításban is voltak erre utaló jelek állítólag, és tartja magát egy elmélet, amely szerint az első tiszt mobiltelefonjának vagy tabletjének lítium-ion akkumulátora gyulladhatott ki. A kinyert adatok szerint ugyanis ott jelzett a rendszer abnormális hőt, ahol ő ezt tárolta. A másik elmélet a fűthető szélvédő meghibásodását látja a katasztrófa okaként. Mindezek bizonytalanságának több oka van.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Le Figaro cikkében megszólalók ugyanis kiemelik, hogy már a kezdetektől furcsa volt az „együttműködés” az egyiptomiakkal. A megtalált fedélzeti adat- és hangrögzítők kiolvasásához francia segítséget kértek, de töröltették az ottani szakemberek számítástechnikai eszközeiről a kinyert információkat, így hivatalosan ezeknek csak Egyiptom van birtokában. A francia szervekkel olyan dokumentumokat is alá akartak íratni az egyiptomi kollégák, hogy robbanóanyag-nyomok vannak a roncsokon, holott a francia szakemberek nem vizsgálhatták át azokat.

A nyilatkozók élesen fogalmaznak: szerintük Egyiptomnak érdekében áll, hogy terrortámadásként tüntesse fel a katasztrófát.

Egyrészt úgy látják: ezzel elfedheti, hogy a politikai-gazdasági gondok miatt valószínűleg nem elégséges az Egypt Air flottájának karbantartása. Másrészt pedig arról beszélnek, hogy terrorakció esetén nem kell annyi kártérítést fizetnie az áldozatok családjának, mint ha műszaki okokból zuhant volna le a gép, de a bombamerénylet elmélete politikai szempontból is jól jöhet.