Anyagilag emlékezetes lesz a 2016-os év a török légitársaságoknak: a Turkish Airlines milliárdos nyereséget adott le, és a Pegasus üzemelése is veszteségessé vált.

A törökországi események után több légiközlekedési és turisztikai szakértő is kongatta már a vészharangokat, mivel az országba a terrorcselekmények, a sikertelen puccskísérlet és az azt követő események miatt jóval kevesebben érkeztek. Egyes kimutatások szerint a török repülőtereken 21 százalékkal fogadtak kevesebb utast, mint egy évvel korábban. Becslések szerint a török gazdaság 5 százalékát kitevő turisztikai szektor – amely 2 millió munkahelyet tart fenn – mintegy 2,5 milliárd dollár bevételtől esett el.

Most, hogy elérkezett a 2016-os üzleti beszámolók nyilvánosságra hozásának időpontja, látszik, hogy mindez mennyibe is került a legnagyobb török légicégeknek.

Turkish Airlines

 | © AIRportal.hu

A Turkish Airlines, akik korábban még azon fáradoztak, hogy az Atatürk repülőtérrel karöltve átveszik az átszálló utasok Mekkájának szerepét Dubajtól és Dohától 2016-ban rég nem látott pénzügyi zuhanást mutatott be. A Türk Hava Yollari az elmúlt évben 6 százalékkal kevesebb, 9,7 milliárd dollár árbevételt ért el, legnagyobb mértékben az európai piacról származó bevétele csökkent.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az üzemelés költségei 10,1 milliárd dolláros árszinten volt, 2,9 százalékkal magasabban, mint egy évvel korábban. Az üzemi eredmény a tavalyi 895 millió dolláros nyereség után 291 milliós veszteségbe fordult.

A Turkish adózott eredménye a 2015-ös 1 milliárd dolláros nyereség után 2016-ban 77 millió dollár veszteséget mutatott.

Emellett a Turkish súlyosan el is adósította magát, csak a rövidtávú kölcsön mértéke a 2015 év végi 250 millió dollárról 1,3 milliárd fölé nőtt a tavalyi év végére, de a hosszútávú hitelek állománya is emelkedést mutat.

Korábbi tájékoztatásában a Turkish azt közölte, hogy 2016-ban 62,7 millió utast fuvarozott, 2,5 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, viszont a járatok töltöttsége 3,1 százalékponttal 74,6 százalékra csökkent, mivel vélhetően a piac megtartása érdekében jelentős mértékben, 10 százalékkal növelték a kapacitásokat.

Az eredmények közzétételekor a Turkish bejelentette, hogy 2020-ra körülbelül 10 százalékkal, azaz negyvennel kevesebb repülőgépet fog üzemeltetni a korábban tervezettnél, és csökkentette új generációs keskenytörzsű repülőgépekre szóló megrendeléseit, és több példány átvételét későbbre halasztotta.

Pegasus Airlines

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu

A másik Budapestre is közlekedő török légitársaságnak is kijutott a “jóból”, pedig a diszkont formában működő Pegasus Airlines üzemmérete jóval kisebb, mint a nemzeti légitársaságnak.

A Pegasus a 2016-os kimutatás szerint bár 6 százalékkal 988 millió dollárra növelte árbevételét az adózás és értékcsökkenés előtti eredmény 18 százalékkal 148,6 millió dollárra csökkent.

A Pegasus adózott eredménye 36,1 millió dollár veszteség volt, míg egy évvel korábban még 30 millió dollár nyereséget termeltek.

A Pegasust az sem mentette meg, hogy a kerozinköltségek jóval alacsonyabbak voltak, a jelentés szerint 80 millió dollárral fizettek kevesebbet üzemanyagért, mint egy évvel korábban. Az is a török diszkont malmára hajtotta a vizet, hogy kiterjedt hálózatán a török belföldi forgalom erős volt, teljes utasforgalma 8,1 százalékkal 24,1 millió utasra nőtt.

A Pegasus is hitelekbe verte magát, mivel hitelállománya 89 százalékkal 694 millió dollárra nőtt.

Próbáltunk utánanézni a szintén török Freebird charterező cég, illetve a Turkish Airlines és a Lufthansa közös vállalkozása, a Sun Express üzleti adatainak, de nem jártunk sikerrel, üzleti beszámolót egyik társaság sem tett közzé honlapján.