Váratlanul bejelentette megszűnését a hangsebességnél gyorsabb utasszállítókat fejlesztő Aerion startup repülőgépgyártó, mert még első üzleti gépének gyártáshoz és piacra dobásához sem tudott elegendő forrást gyűjteni. 

A nevadai cég régóta fejleszti az AS2-nek elnevezett szuperszonikus sebességre képes üzleti repülőgépét, ami riválisainál lényegesen szerényebb paramétereivel igyekezett a megvalósíthatóság talaján maradni.

A Flightglobal cikke szerint a hirtelen és teljes leállás meglepetés számos piaci szereplőnek, mert az Aerion mögé nemrég még a Boeing is beállt, és rengeteg gépre volt már aláírt szándéknyilatkozat, összesen 11,2 milliárd dollár értékben. Az elkötelezett megrendelők között ott voltak például a Flexjet és NetJets  üzleti gépes légitársaságok is, 20-20 gépes szerződésekkel.

“A jelenlegi pénzügyi környezetben – ennek ellenére – hatalmas kihívást jelentett az AS2 gyártásához tervezetten szükséges tőke összegyűjtése”
– írta közleményében a gyártó.

A pénzügyi problémák megjelenése azért is meglepő, mert az Aerion alapítója a dollármilliárdos Robert Bass, továbbá a Boeing a projektet nemcsak pénzzel, hanem mérnöki segítséggel is támogatta a projektet, és nagy riválisa megjelenése előtt a Lockheed Martin is részt vett a munkában.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Így nézett volna ki az AS2 (Forrás: Aerion)

Rajtuk kívül beszállítóként szintén a legnagyobb vállalatok szerepeltek az AS2-programban, a General Electric biztosította volna a három Affinity hajtóművet, a többi rendszert pedig a BAE Systems, a Collins, a Honeywell, a Safran, a Spirit AeroSystems, mások mellett.

Az üzleti típus programja szolgált volna ugródeszkaként a gyártónak és a beszállítóknak, az itt szerzett tapasztalatokat felhasználva építettek volna fel egy teljes szuperszonikus típuscsaládot, aminek következő tagjáról, az AS3TM-ről nemrég közöltek néhány részletet. 

Az Aerion megszűnése fontos figyelmeztetés a piac összes szereplőjének, hogy a jelenlegi gazdasági, jogszabályi és technológiai környezetben egyáltalán van-e realitása a szuperszonikus polgári repülésnek. A cég kiesésével két fontos nyugati szereplő marad csak az új generációs szuperszonikus repülőgépek fejlesztésében: a denveri Boom Technology és a Spike. Előbbi már elkészült kicsinyített technológiademonstrátorával, amit még idén a levegőbe szeretne emelni, utóbbi egyelőre csak a tervezőasztalnál dolgozik 12 személyes, az Aerion koncepciójához hasonló szuperszonikus repülőgépén.