Megtartja business jet programjait a kanadai Bombardier, amely több milliárd dolláros adósságának nagy részét rendezi a vasúti üzletágának eladásával. Az egykori három fő részlege közül a vállalatnak így csak az üzleti gépek maradnak, mert bízik e piaci szegmens jövőjében. Szakértők szerint viszont egy újabb recessziót nem biztos, hogy olyan könnyen átvészelhet, mint a legutóbbit.

A Reuters jelentése szerint megállapodás született arról, hogy a Bombardier vasúti járműgyártó részlegét 6,7 milliárd dollárért megvásárolja francia versenytársa, az Alstom. A kanadai cég leányvállalatának megvételére azok után kerülhet sor, hogy az Europai Unió versenyjogi aggályok miatt elkaszálta az Alstom és a Siemens járműgyártó társaságának egyesülését. Mindkét kezdeményezés hátterében Kína áll: az állami CRRC vasúti járműgyártó ellen akarnak fellépni, amelynek 70 százalékos részesedése van a globális piacon, a nyugati cégek egyesülve versenyképesebbek lehetnek.

Grafika: Bombardier

Arra természetesen semmilyen garancia nincs, hogy a Bombardier-Alstom ügyletet jóváhagyják a hatóságok, fennáll a veszély, hogy túlzott piaci koncentráció okán ez is fennakad rajtuk.

Ha viszont sikerül, akkor az egykori három fő üzletág közül a Bombardier egyet tart meg, az üzleti gépekét. Mint ismert, a súlyos milliárdokból, nulláról megtervezett C Series programban lévő tulajdonrészét a vállalat először csak részben, múlt héten pedig teljes egészében az Airbusnak adta el. A kanadai gyártó majdnem belerokkant az új típus kifejlesztése okozta anyagi teherbe. A Q400-as programot a Viking Air befektetőjének, a Longview Aviation Capitalnak adták el még 2018-ban, a CRJ-programot pedig a Mitsubishi vette meg tavaly.

Legutóbbi pénzügyi jelentése szerint a Bombardier 9 milliárd dolláros adósságállománnyal rendelkezik, a vasúti részleg eladásával ennek nagy részét fogják kifizetni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Alain Bellemare, a Bombardier vezetője a Flightglobal szerint egy új korszak kezdeteként tekint a helyzetre. “A jövőben minden energiánkat, tőkénket és erőforrásunkat a 7 milliárd dolláros üzleti gépek szegmensére fogjuk fordítani, hogy felgyorsítsuk a növekedésünket, és javítsuk a jövedelmezőségünket” – fogalmazott.

Grafika a Learjet 75-ösről (Forrás: Bombardier)

“A mi jövőnk az üzleti gépek gyártásában van” – mondta a cégvezető, eloszlatva azokat a híreket, amelyek szerint a Bombardier a Global típus gyártását eladná a versenytárs Textronnak.

Tennivaló azonban így is akad, fel kell gyorsítani a gyártást. Tavaly 142 gépet (52 Globalt, 76 Challengert és 12 Learjetet) adtak át üzemeltetésre, de a hiányzó gyártási kapacitás miatt több átadás 2020-ra tolódott. A helyzetet a vezérigazgató szerint már kezelik, és idén 147 példány készre gyártásával számolnak.

A Fortune előrejelzése szerint a most 27 milliárd dollár értékű üzleti gépes piac 2026-ra 36 milliárd dollárra bővül, emiatt is adott hangot optimizmusának Bellemare.

Elemzők azonban ennél kicsit pesszimistábbak. A 2008-as gazdasági válság idején ez a szegmens az átadott gépek számának közel felére (1300-ról 700-ra) csökkenése mellett is viszonylag stabil maradt. Ám egyesek arra figyelmeztetnek, hogy a következő recessziós időszakban már máshogy alakulhat a szektor sorsa. Ugyanis míg 2008-ban a feltörekvő piacok még segítették az iparágat, most a geopolitikai bizonytalanságok miatt ezek nincsenek olyan jó állapotban, mint akkoriban.