Az angol légiforgalmi szolgálat megkezdte London-Heathrow repülőtéren a mesterséges intelligencia alkalmazásának próbáit, ezzel szorítanák vissza a rossz látási viszonyok esetén a késések számát.

Digital Tower Laboratory – Heathrow (Fotó: NATS)

A teszt része a “Digital Tower Laboratory” elnevezésű projektnek, amelyben a fejlesztők a repülőtéren felállított ultra HD, 4K felbontású kamerák képeit, a mesterséges intelligencia és gépi tanulás technológiáit kombinálják.

A jelenlegi irányítótorony 87 méter magas, amely ugyan alapesetben jó kilátást nyújt a repülőtérre, de alacsony felhőzet, vagy köd esetén előfordulhat, hogy ilyen magasságból már nem láthatók a futópályák.

Ilyenkor a légiforgalmi irányítók csak a radarok adataira támaszkodhatnak, ezért a repülőtér kapacitásait 20 százalékkal korlátozni kell a leszálló forgalom tekintetében, mert nagyobb elkülönítés kell az érkező repülőgépek között.

Az új rendszer a rossz látási viszonyok között növelheti Heathrow kapacitását, ez az utasok számára pontosabb érkezést, míg a helyi lakosok számára a későn érkező gépek számának csökkenését jelentené.

Hirdetés

A légiforgalmi szolgálat, a NATS által felállított 20 kamera felvételét a kanadai Searidge Technologies cég által fejlesztett Aimee platform dolgozza fel. A rendszer a képek alapján ki tudja számítani a repülőgépek helyzetét és jelzi az irányító felé, amikor a futópálya szabaddá válik.

Egyelőre nem éles üzemben folyik majd a tesztelés, márciusig több mint 50 ezer repülőgép mozgását fogja megvizsgálni az Aimee, ezzel a fejlesztők meggyőződhetnek a rendszer pontosságáról. Hozzátették, hogy a mesterséges intelligencia csak egy újabb eszköz, amellyel támogatják az irányítók munkáját, a döntéseket továbbra is a szakemberek hozzák meg.

A NATS az irányítótorony alsó szintjén építette ki a digitális tornyot, ahol a repülőtér üzemeltetőjével együtt kutatják a felhasználás módjait. Az első tesztek az alacsony felhőzet esetén alkalmazható eljárásokra irányulnak, azonban később ez bővülhet. Sőt elképzelhető, hogy a leendő harmadik futópályát már teljes mértékben ezzel a technológiával irányítják majd.

Fotó: NATS