Földet érés után mindkét hajtóműve egyszerre állt le az All Nippon Airways (ANA) egyik Boeing 787-8-asának, amikor a személyzet a sugárfékkel szerette volna lelassítani a Dreamlinert. Újra sem tudták indítani, így vontatóval kellett az állóhelyre vinni a futópályáról a repülőgépet, az esetet vélhetően szoftveres hiba okozta.
A JA825A lajstromjelű Boeing 787-8 Dreamliner típusú szélestörzsű repülőgép a japán légitársaság NH 985-ös számú, belföldi járatát teljesítette Tokió Haneda repülőteréről Oszakába.
Az út eseménytelenül telt, leszállás közben azonban mindkét Rolls-Royce Trent 1000 típusú hajtómű egyszerre és nem szándékolt módon leállt.
Közvetlenül a földet értés után, amikor a pilóták a sugárfékkel szerették volna lelassítani a gépet, a két erőforrás váratlanul alaphelyzetbe állt és kikapcsolt.
A 787-est más fékező rendszerekkel megállították a pilóták a futópályán. A repülőgép nem tudta saját erőből elhagyni a pályát, mivel nem lehetett újraindítani a hajtóműveket. Annak ellenére sem, hogy a hiba elhárításának lehetőségeiről telefonon kértek segítséget a földi műszaki személyzettől.
Ennek következtében negyven percig zárva volt a légikikötő hosszabbik, 14R/32L jelzésű pályája, ennyi ideig tartott ugyanis, amíg megérkezett a Dreamliner mozgatásához a megfelelő vontató.
Az utasok kiszállítása után a karbantartók átvizsgálták a hajtóműveket és a kapcsolódó rendszereket, de semmi rendellenességet nem találtak ezeknél, így a szoftveres vezérlés hibájára lehet következtetni.
Bár ez az első eset, hogy a hiba mindkét hajtómű szimultán leállását okozta, az ügyben a Boeing már korábban kiadott egy kiegészítést a Boeing 787-esek Trent 1000-es hajtóművének üzemeltetési utasításához.
Eszerint a hibát a nem kívánt, hirtelen fellépő teljesítményingadozásokat megelőzni hivatott TCMA rendszer téves működésbe lépése okozhatja.
Az ilyen esetek elkerülésére a Boeing nem javasolja a sugárfék hirtelen aktiválását, illetve közvetlenül az aktiválása után a hajtóművek maximális teljesítményen működtetését.
Motores de un Boeing 787 de All Nippon Airways (ANA) se apagan durante el aterrizaje en Osaka.
cerca de 40 minutos atascado sobre la pista principal del Aeropuerto Internacional de Osaka-Itami este jueves, después de que ambos motores se apagaron durante el aterrizaje. pic.twitter.com/eu0UeE7D1i— Aviaciónhr_info (@aviacionhr_info) January 18, 2019
INCIDENT: ANA All Nippon Boeing 787-8 JA825A suffered an unexplained double engine shutdown after landing at Osaka Itami on Thursday (Jan 17th) & had to be towed off the runway. Flight was #NH985 from Tokyo Haneda. An investigation has begun. https://t.co/R9QUBLPGCM pic.twitter.com/XWYToK7whX
— Airport Webcams (@AirportWebcams) January 19, 2019