A légi járatok számának csökkenésével szinte megegyezően mérséklődött az európai légtérben a repülés szén-dioxid-kibocsátása 2020-ban, de az egyes országokban nagyok a különbségek – hozta nyilvánosságra az európai légiforgalmi szolgálat, az Eurocontrol.
Közölték: a légiforgalom szén-dioxid-kibocsátása tavaly Európában 56,9 százalékkal, a járatok száma pedig 54,5 százalékkal mérséklődött 2019-hez képest.
A szervezet ugyanakkor megjegyzi, hogy jelentős eltérések voltak az országonkénti kibocsátás-csökkenésben, úgy, hogy a repülés összes szén-dioxid-kibocsátását az indulási országhoz számítják.
A legtöbb ország az 50-70 százalékos kibocsátás-csökkenési tartományba esett, az eltéréseket a flotta felépítésével, a repülőgépek korával, a repülési távolsággal, illetve a koronavírus-járvány általi járatcsökkenéssel magyarázza az Eurocontrol.
Az egyes országokat tekintve az áruszállítás erősödése miatt a legalacsonyabb mértékben, 13 százalékkal Luxemburgban csökkent a kibocsátás, ezt követte Belgium mintegy 30 százalékkal, miután az onnan induló teherjáratok aránya 11 százalékról 25 százalékra nőtt.
A legnagyobb – 70 százalékos vagy annál nagyobb – szén-dioxid-kibocsátási csökkenés Horvátországban, Csehországban, Izlandon, Montenegróban, Szlovákiában és Szlovéniában volt; Magyarországon 62 százalékot ért el.
A világjárványt megelőzően, 2019-ben az Eurocontrol által követett járatok mintegy 85 százaléka kereskedelmi utasszállító volt, a maradékot az áruszállítás, az üzleti repülés és a menetrend nélküli járatok tették ki.
A szervezet szén-dioxid-kibocsátási adatai nem terjednek ki Ukrajnára, Oroszországra és Fehéroroszországra, utóbbi kettő nem tagja az Eurocontrolnak.