Megjelentek a Phoenix Model legújabb magyar vonatkozású repülőgépmodelljei, az 1:200 méretarányban készült Iljusin Il-14-esek, amelyeket kétféle festésmintával dobott piacra a világszerte ismert Hong Kong-i gyártó. Modell-bemutató premier az AIRportal.hu-n.

A Phoenix Model, amelynek már többféle magyar kiadás is köszönhető november havi katalógusában jelentette be, hogy egyszerre két magyar lajstromú, az egykori nemzeti légitársasághoz kötődő repülőgépmodell újdonsággal áll a gyűjtők elé, méghozzá egy igen különleges kiadással, a Malév első Iljusin típusát, az Il-14-est örökíti meg kétféle korabeli festésmintában.


Számos repülőgépmodell gyártócég működik szerte a világban, de azon túlmenően, hogy a Phoenix a legnagyobbak között szerepel és termékei szinte minden kontinensen jelen vannak érdemes tudni róla, hogy egyelőre egyedüli, amelynek a gyűjtők körében oly népszerű 1:200 méretarányú Il-14 öntvény van a birtokában. A Maléveseket megelőzően eddig mindössze öt darabot jelenttettek meg ebből a klasszikus típusból, háromféle Aeroflot és kétféle CSA festéssel.

Az Il-14-es a Malév flottatörténetében 1957-ben jelent meg, ebben az évben érkezett meg az első három példány a ferihegyi repülőtérre. A típus három éven át, 1960-ig az első négy-hajtóműves gép, az ugyancsak az Iljusin Tervező Iroda által gyártott Il-18-as színrelépéséig a magyar légitársaság legnagyobb utasszállítója, ilyenformán zászlóshajója is volt, amellyel újabb nemzetközi távlatok nyíltak meg a vállalat útvonalhálózatában.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A modell saját futóművein és külön megvásárolható állványon is kiállítható. Az öntvény kissé farnehézre sikeredett, ezért előfordul, hogy a modell önmagától tail-strike szerű állapotot idéz, de állványon kiállítva ilyen még véletlenül sem fordul elő, pontosan illeszkedik a foglalatba. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A Phoenix által elkészített és nemzetközi forgalomba bocsátott két gép, HA-MAE és HA-MAD mindketten 1958-ban érkeztek Magyarországra. Az Il-14-es változatos, színes típus volt a Malév történetében, legalábbis ami a festésmintát illeti. A típus 1968-ig tartó pályafutása alatt többször is változott a gépeken megjelenő vállalati arculat.

HA-MAE még a Hungarian Air Transport, míg HA-MAD a Malév egészen a 2012-es fennállásáig alkalmazott Hungarian Airlines utónevet viseli a Magyar Légiforgalmi Vállalat, vagyis a Malév betűszavát követően.

Az 1:200 méretarányú Il-14-es méretei: törzshossz: 11.15cm, szárnyfesztáv: 15.85cm, legnagyobb magasság a függőleges vezérsíkon: 3.9cm. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A Phoenix Model, ahogy az a dobozon is feltüntetésre került Limited Edition, korlátozott példányszámú szériájában adta ki a két Malév Il-14-est. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


HA-MAE a GeminiJets 1:400 méretarányú modellekhez kínált elegáns, fa talpazatú állványával kiállítva.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


Ezúttal nem gyártott külön dobozokat a Phoenix. Egyféle készült, egyik oldalán HA-MAE, a másik HA-MAD oldalnézeti képe szerepel. A tartalmat a lajstrom melletti pipa jelöli a vevő számára. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A Malév flottájában szolgált Il-14-esek közül egyetlen sem maradt meg Magyarországon. A Ferihegyi Repülőgép Emlékparkban egy korábbi szovjet katonai gép került Maléves kialakításra. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


Festésminták találkozása: Az ugyancsak a Phoenix Model által gyártott Malév Tu-154B2-es, HA-LCE és HA-MAE Il-14-es, mindketten 1:200 méretarányban. A való életben nem volt módjuk találkozni.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!