Az USA Védelmi Fejlesztési Ügynöksége (DARPA) mozgó kormányfelületek nélküli kísérleti repülőgép építését tervezi, amely még kevésbé lenne érzékelhető a radaroknak, és jobb teljesítménnyel is rendelkezne.

Illusztráció, Boeing X-45 kísérleti csapásmérő-drón (UCAV) (Forrás: Wikimedia Commons)

A védelmi minisztérium különleges feladatú ügynökségének célja, hogy kikísérletezze, hagyományos, mozgó kormányfelületek nélkül is irányítható-e a levegőben egy merevszárnyú repülőgép – írja az AviationWeek.

Ezt az úgynevezett Active Flow Control (ACF) technológia segítségével képzelik el a fejlesztők, amelynek elemeit közlésük szerint évtizedek óta fejlesztik, hogy alkalmasak legyenek egy valódi repülőgép vezérlésére.

Egyúttal bejelentették, augusztus 26-án, Washington D.C-ben tájékoztatják részletesebben az angol rövidítéssel CRANE-nek keresztelt (Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effecters) programba pályázni akaró cégeket.

Ugyanakkor nem teljesen a nulláról kell elkezdeni a tervezést, részben ACF technikával repülő, hagyományos gépek tesztelésében már van tapasztalata a DARPA-nak, korábban többet is részlegesen átépítettek, ezeknél a mechanikus kormányszervek egy részét cserélték le.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az irányítást például fúvókák végezhetik, amelyek a szárny kilépőélei körül szuperszonikus sebességű kifúvással szabályozták az áramlásokat, vagy pedig a magassági kormányzáshoz módosított mini-sugárhajtóműveket használtak fel, amelyeket a hajtóművek kiömlőnyílásaihoz építettek be.

A mostani, teljesen újszerű megközelítéssel az ügynökség új szintre szeretné emelni a fejlesztést, ezáltal közelebb vinni a kereskedelmi megvalósuláshoz, a jövő repülőgépeinek megtervezéséhez.

A tervek szerint 2020-ban tizenhárommillió dollárt fordítanak az előzetes tervek elkészítésére.

A mozgó kormányfelületek elhagyásával a várakozások szerint csökkenhet a repülőgép radarkeresztmetszete, amivel javulhat a lopakodóképesség, és nagy magasságban végrehajtott szuperszonikus repülésnél is teljesítményjavulás várható.

Ezt megerősíti egy NATO-szinten összeállt csoport korábbi jelentése is, amely a Boeing egyik meg nem nevezett, függőleges vezérsík nélküli csapásmérő drónján tesztelte a megvalósíthatóság mellett a gyakorlati felhasználás lehetőségeit is.

Arra jutottak, hogy az alkalmazás észszerű ötlet már a jelenlegi fejlettségi szint mellett is, legalább egy csapásmérő misszió kezdeti szakaszában, mivel a lopakodóképesség mérhetően javul.