Több ország összesen 18 példányt rendelt a Boeing tengerészeti járőrgépéből, a P-8 Poseidon típusból, a szerződések együttes értéke 1,5 milliárd USA-dollár. Nem áll ilyen jól a KC-46 Pegasus légi utántöltő gép programja: a legújabb felfedezés, hogy szivárog belőlük az üzemanyag.
Az amerikai repülőgépgyártó 737 NG típuscsaládon alapuló P-8 Poseidon tengerészeti járőrgépe világszerte sikeres, az Egyesült Államokon kívül is több ország rendelt már belőle. Most két újabb, Dél-Korea és Új-Zéland csatlakozott a leendő üzemeltetőkhöz a Flightglobal híre szerint.
A március 30-án véglegesített, összesen 18 gépre szóló megrendelések értéke 1,5 milliárd USA-dollár.
Ebből nyolc példány kerül az USA haditengerészetéhez (US Navy), a fokozatosan búcsúzó öreg Lockheed P-3C Orion gépek leváltására, négy Új-Zélandra, hat pedig Dél-Koreába.
Utóbbiak fegyveres erői 2022-től, illetve 2023-tól állíthatják rendszerbe a P-8-ast. Ez viszonylag rövid idő a megrendeléstől számítva, az Egyesült Királyság, az USA egyik legfőbb katonai szövetségeseként 2016-ban véglegesítette megrendelését, és körülbelül három és fél évet kellett várnia, mire rendszerbe állíthatta az első saját igényeire szabott, MRA1 kódnevű Poseidont.
A típus leginkább a Boeing 737-800-as utasszállítón alapul, de a törzs és a szárny több ponton is eltér. Szállítható bombakamrájában hajók elleni többféle fegyver vagy 129 szonárbója, míg a szárnyra függesztve akár Harpoon irányított rakéta is. A Poseidon képességeiről korábban itt írtunk részletesen.
Újabb probléma az új generációs tankerrel
Azt nem lehet mondani, hogy sikertelen lenne a Boeing KC-135-ösök leváltását célzó új légiutántöltő típus, a Boeing 767-esen alapuló KC-46, mert az amerikai fegyveres erők biztosan nagy mennyiségre tartanak igényt a következő években.
Ezen felül külföldi vevők is jelezték már érdeklődésüket, nemrég a kongresszus Izraelnek meg is adta a jóváhagyást nyolc példány és a hozzá kapcsolódó egyéb eszközök vásárlására.
Ennek ellenére a gyártás minőségi hiányosságaiból és a Boeing dolgozóinak hanyagságából adódott botrányok után a Flightglobal beszámolója szerint további probléma merült fel az új generációs tankernél: az amerikai légierő (USAF) szerint a KC-46-osokból szivárog az üzemanyag.
A problémát már 2019 júliusában felfedezték, de a légierő csak a közelmúltban határozott arról, hogy 1-es kategóriájúnak minősíti.
Az új besorolás alapján a szivárgás közvetlen veszélyt jelent a repülésbiztonságra, és a gyártónak sürgősen megoldást kell rá találnia.
A légierő közlése szerint a teljes flottát át kell vizsgálni, mert meg kell találni az összes hibás példányt, a Boeingnek pedig saját költségén kell kidolgoznia és elvégeznie a javítást, amely biztosan több gépet érint. A jövőben az átadás előtti tesztelést is kibővítik, hogy ne állítsanak rendszerbe hasonló hibával továbbiakat.
Ha mindez nem lenne elég, a KC-46-osoknak másik két, 1-es kategóriába sorolt hibája is van. Egyrészt a merevcsöves üzemanyag-utántöltő rendszert kezelő operátor munkáját segítő kamera időnként torz képet ad, így nem tudják kellő pontossággal kezelni, másrészt pedig a berendezés nem csatlakozik megfelelően egyes típusokhoz.
Előbbi problémát az amerikai repülőgépgyártónak saját kárára kell orvosolnia, utóbbi esetben viszont a kormányzatnak kell biztosítani a finanszírozást, mert a hiba a nem teljesen pontos tervezési útmutatásokból fakad: a légierő egyszerűen nem közölte elég egyértelműen, mit is akar.